ماه جهانی نجوم در راه است

ستاره‌شناسی دانشی است که در طول تاریخ ما انسان‌ها نقشی مهم بازی کرده است. این حوزه از دانش نه‌تنها دروازه‌هایی به‌سوی مرزهای دانایی و علم گشوده است که در تقاطع دانش‌ها و علوم دیگر قرارگرفته است. آسمان شبی که بر فراز سر همه ما قرار دارد از یک‌سو آزمایشگاه و رصدگاهی رایگان برای همه ما پدید آورده که می‌توانیم به جستجو و کنجکاوی در آن بپردازیم و درعین‌حال برای درک بهتر آن باید از دانش‌ها و علوم دیگر بهر ببریم. اما همه داستان به علوم خلاصه نمی‌شود. ستاره‌شناسی که گفته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین دانش‌هایی است که بشر به آن پرداخته در طول زمان با تاروپود فرهنگ اقوام مختلف درهم‌تنیده و از هنر و ادبیات و داستان و اسطوره گرفته تا معماری و آیین‌ها و رسوم مختلف را تحت تأثیر قرار داده است.

به همین دلیل ستاره‌شناسی نه‌تنها خود علمی پیش رو و شگفت‌انگیز به شمار می‌رود که دروازه‌ای برای علاقه‌مند کردن مردم به علم به معنای وسیع‌تر به شمار می­رود و برای آن‌هایی که علاقه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و تاریخی دارند نیز بستری مناسب برای تفکر و کنجکاوی است.

به همین دلیل هم منجمان بدون مرز (AWB)  چند سالی هست که با در نظر گرفتن وجوه مختلف این دانش، ماه جهانی نجوم را برگزار می‌کند. جشنواره‌ای که در سراسر جهان و در طول ماه آوریل باهدف آشنایی مردم با ستاره‌شناسی و حوزه‌های مختلف آن و مرور تاریخ و تأثیر این دانش بر جنبه‌های مختلف زندگی ما طراحی‌شده است.

منجمان بدون مرز نهادی غیردولتی و بین‌المللی است. مایک سیمونز، یکی از ستاره شناسان شناخته‌شده آماتور به همراهی گروهی از  همفکرانش ازجمله بابک امین تفرشی، ستاره‌شناس آماتور و عکاس نجومی برجسته ایرانی، ایده منجمان بدون مرز را بر مبنای فراموش کردن مرزهای سیاسی و جغرافیایی در زیر یک آسمان، را پرداختند و به واقعیت رساندند.

این نهاد که یکی از شرکای اجرای برنامه‌های سال جهانی نجوم و میراث آن بود، برنامه‌های رصدی، آموزشی و ترویجی فراوانی را در طول سال سامان‌دهی می‌کند اما مهم‌ترین برنامه این سازمان ماه جهانی نجوم است که از دو روز دیگر آغاز می شود.

گروه‌های نجوم آماتوری در سراسر جهان به این مناسبت برنامه‌هایی را سازمان‌دهی کرده‌اند. برخی از آن‌ها شامل میهمانی رصد آسمان جهانی است که در کنار برگزاری از سوی گروه‌های مختلف در فضای مجازی به‌طور مستقیم پخش می‌شود. رصد خورشید، رقابت رصدی مسیه که به‌صورت آنلاین پخش جهانی خواهد شد، نمایشگاه‌های هنرهای نجومی و ده‌ها برنامه دیگر ازجمله برنامه‌های اصلی این ماه است.

برای اطلاع از جزییات بیشتر این برنامه‌ها می‌توانید به وب‌سایت منجمان بدون مرز در این نشانی مراجعه کنید. اگر در ایران به این مناسبت برنامه‌ای دارید حتماً از طریق پست الکترونیکی مندرج در این وب‌سایت به برنامه ریزان ماه جهانی نجوم اطلاع دهید تا آن‌ها نیز برنامه شما را در فهرست برنامه‌های خود قرار دهند و اگر در گروه نجومی فعال هستید شاید در برخی از پروژه‌های بین‌المللی این ماه بتوانید شرکت کنید.

همچنین اگر برنامه ای به این مناسبت اجرا کردید، می توانید خبر و تصاویر آن را با هشتگ  GAM2018 در رسانه های مجازی به اشتراک بگذارید. 

پوریا ناظمی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا