رهبران جهان به توصیه دانشمندان توجهی نمی کنند

به گزارش مهر، فیزیکدان برجسته دوران معاصر درحالی که در خانه اش واقع در کمبریج بر روی صندلی چرخدار مخصوصش نشسته بود با استفاده از یکی از پیشرفته ترین مظاهر فناوریهای نوین یعنی هولوگرام سه بعدی با علاقمندان و طرفدارانش صحبت می کرد.

او علاوه بر پاسخ به پرسشهایی درباره سفر به سایر سیارات و سیاه چاله ها، به اظهارنظر درباره اخبار نادرست و ساختگی در سراسر جهان در حوزه محیط زیست پرداخت و گفت: شاهد جریان خبری بی سابقه ای علیه کارشناسان هستیم.

این دانشمند برجسته به چالشهای زیست محیطی پیش رو نظیر جنگل زدایی و تغییرات جوی پرداخت و به این واقعیت دردناک اشاره کرد که بسیاری از رهبران جهان و شخصیتهای تأثیرگذار در مجامع عمومی تمایلی به دنبال کردن دانشمندان و توجه به توصیه های آنها ندارند.

هاوکینگ افزود: نکته مهم اینجاست که پاسخ به این مشکلات از دل علم و فناوری خارج می شود.

صحبتهای اخیر این فیزیکدان اشاره ای جدی به اظهارات مهم سال گذشته وی در کمبریج است. او در آن سخنرانی بر لزوم سرمایه گذاری مالی و زمانی چشمگیر در زمینه تحقیقات مربوط به هوش مصنوعی تأکید کرده بود.

هاوکینگ در آن سخنرانی با اشاره به اینکه تاکنون توجه زمانی و مالی زیادی به تاریخ شده است، تأکید کرده بود که باید از آنهایی که به آینده هوش مصنوعی توجه می کنند قدردانی شود.

این دانشمند همچنین اعلام کرد که به مؤثر بودن هوش مصنوعی در نابودی بیماریها و فقر اعتقاد زیادی دارد و حتی فکر می کند که از این فناوری می توان برای معکوس کردن اثرات مخربی که بر زمین وارد شده استفاده کرد.