عجیب‌ترین موجودات سال را ببینید

به گزارش مهر،درگوشه گوشه جهان محققان و دانشمندان زمان و انرژی زیادی را صرف درک این ناشناخته ها می کنند. این اکتشافات به مثابه دریچه ای هستن که انسان را با محیط اطرافش و زمینی که در آن زندگی می کند، آشنا تر می کنند. اما ماموریت اکتشافات علمی  فقط آشنایی انسان با ناشناخته ها نیست. افزایش دانش انسان از موجودات زنده دیگر و کره زمین به او کمک می کند تا برای خود و نسل آینده زندگی بهتری فراهم کند. سال گذشته نیز محققان همچنان به فعالیت های پژوهشی خود و البته حیرت زده کردن انسان با اکتشافاتشان ادامه دادند. درهمین راستا نگاهی به برخی از عجیبترین اکتشافات علمی سال گذشته نیز جالب است:

میکروفسیل اجداد مهره داران

محققان دانشگاه کمبریج در انگلیس و دانشگاه شمال شرق در چین در سالی که گذشت، حدود ۳ میلیون تن سنگ آهک را بررسی کردند تا بتوانند نمونه‌هایی کوچکی از این فسیل را بیابند. آنها میکروفسیلی کشف کردند که احتمال می‌رود از نخستین نشانه‌های حیات و در حقیقت اجداد مهره‌داران باشد. این موجود که ساکوریتوس نام دارد یک حیوان دریایی کیسه مانند کوچک است که ۵۴۰ میلیون سال قبل در زمین زندگی می‌کرده است.

راز به وجود آمدن آب روی زمین

برخلاف تصور معمول دانشمندان که آب، از فرود شهاب‌های یخی به زمین ایجاد شده، تحقیقاتی که در سال گذشته به سرانجام رسید، نشان می‌دهد که سیاره خاکی در مرکز خود آب مورد نیازش را می سازد. در همین راستا شبیه سازی‌های کامپیوتری جدید نشان می‌دهد چگونه فعل و انفعال میان هیدروژن مایع و کوارتز در پوشش رویی زمین احتمالا منجر به ایجاد آب شده است.

راز جهش نهنگ ها به بیرون آب

دانشمندان معتقدند جهش نهنگ‌ها از آب راهی برای برقراری ارتباط است.  دانشمندان دانشگاه کویینزلند متوجه شدند این فرآیند نیازمند انرژی زیادی است. جهش نهنگ‌ها به بیرون آب زمانی اتفاق می‌افتد که بقیه نهنگ ها بسیار دور هستند. صدای برخورد بدن آنها که در آب به وجود می‌آید بسیار بلند است و تا مسافت زیادی شنیده می‌شود.

زباله در معده نهنگ

محققان در نروژ با یافتن ۳۰ کیسه پلاستیکی و برخی مواد دور ریز پلاستیکی دیگر درون شکم یک  نهنگ شگفت‌زده شدند. این نهنگ که توسط سرپرستان ساحل غربی نروژ کشته شده، مقادیر زیادی زباله‌های غیر قابل بازیافت خورده بود و وضعیت سلامتی نامناسبی داشت. مدت‌ها بود در آب‌های کم عمق جزیره سوترا پرسه می‌زد. به همین دلیل سرپرستان ساحلی تصمیم گرفتند این حیوان را از عذاب خلاص کنند.

ماهی پادار عجیب در مرز استرالیا

ماهی عجیبی در یکی از مرزهای دریایی استرالیا کشف شد که به آن هیبرید «ماهی میگو» می‌گویند. این هیبرید مرموز از ماهی و میگو در حقیقت نوعی خروسک ماهی است. جالب آنکه این ماهی برخلاف گونه‌های دیگر خروسک ماهی، پا دارد و به وسیله آن کف اقیانوس راه می رود.

راز سیاه و سفید بودن پانداها

دانشمندان معتقدند دلیل ظاهر سیاه و سفید پاندا را کشف کرده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که سیاه و سفید بودن بدن این گونه از خرسها به این دلیل است که با دو نوع محیط مختلف در کوهستانهای چین که محل اصلی زندگی آنها محسوب می‌شود هماهنگ شوند. در عین حال این ساختار رنگی به جانور این امکان را می‌دهد تا ارتباط و تعامل بهتری با دوستان و دشمنانشان برقرار کنند.

۲۰۸ ماده معدنی ساخت انسان در زمین

دانشمندان آمریکایی ۲۰۸ ماده معدنی یافته‌اند که فعالیت‌ها و حضور انسان در کره زمین آنها را به طور مستقیم یا غیر مستقیم ایجاد کرده است. برخی از این مواد به طور هدفمند ساخته شدند مانند تراشه‌های سیلیکونی که در نیمه رساناها به کار می‌رود یا  کریستال‌های گارنت اییتریوم آلومینیوم که در لیزرها به کار می رود. تعدادی دیگر نتیجه فعالیت‌های اکتشافی انسان در معادن است. مانند مواد معدنی که به طور ناگهانی روی دیوارهای تونل رشد کرده‌اند.

موجود مرموز در سواحل فیلیپین پس از زلزله

یک موجود دریایی مرموز که بدن پرمو و بزرگی دارد در سواحل فیلیپین یافت شد. این در حالی است که پس از زلزله در ماه ژانویه ۲۰۱۷ چند موجود دریایی عجیب و غریب در سواحل جزایر استوایی فیلیپین مشاهده شدند.

ذخیره آهن در مغز معتادان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در مغز معتادان به کوکایین ذخایر عجیبی از آهن ایجاد می‌شود. به طور معمول وجود آهن بیشتر در مغز به معنای کاهش این ماده معدنی در نقاط دیگر  بدن انسان است. به عنوان مثال کمبود آهن به کاهش اکسیژن در بدن منجر می‌شود. وجود چنین مخازنی عجیب نیست زیرا در اختلالاتی مانند پارکینسون یا آٖلزایمر نیز این اتفاق می‌افتد.

پارک ژوراسیک واقعی در چین

یافته‌های یک تحقیق نشان می‌دهد ایالت ژجیانگ چین حدود ۶۵ تا ۱۴۵ میلیون سال قبل، احتمالا یک پارک ژوراسیک واقعی بوده و تعداد زیادی دایناسور در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند. دانشمندان چینی بقایای فسیلی چند دایناسور را یافته اند. علاوه بر آن ۸ حیوان ماقبل تاریخی جدید نیز در این ایالت کشف شده اند.

مادر شدن یک کوسه بدون جفتگیری!

سال گذشته همچنین محققان از اینکه کوسه‌ای گورخری یا پلنگی بدون نیاز به جفتگیری با جنس مخالف بارور شده و فرزندی به دنیا آورده، شگفت زده شدند. وی به مدت ۱۲ سال همراه با جفت خود در اکواریومی در شهر تانزویل استرالیا زندگی می کرد. اما بعد از آن این کوسه به طور کامل از تمامی کوسه های نر جدا شد و به ناگهان سه کوسه سالم به دنیا آورد.

رمز حلقه های افسانه ای در مراتع آفریقا و استرالیا

در سالی که گذشت، بالاخره دانشمندان توضیح پدیده لکه های خشک بی آب و علف در مراتع آفریقا و استرالیا را یافتند. آنها به وسیله شبیه سازی کامپیوتری به این نتیجه رسیده اند که عوامل متعددی مانند رقابت گیاهان برای دسترسی به منابع محدود آب و وجود لانه های موریانه ها در ایجاد این لکه های خشک  نقش داشته اند.

شاپرکی که ترامپ نامیده شد

وارزیک نظری زیست شناس ایرانی- کانادایی این حشره را هنگام بررسی مواد امانت گرفته شده از موزه حشره شناسی بوهارت کشف کرد. نام کامل آن نیز «نئوپالپادونالدترامپی» است. نظری درباره دلیل نامگذاری شاپرک تازه کشف شده می گوید: شباهت عجیب سر این حشره به مدل موی دونالد ترامپ دلیل این امر بوده است.

رشد دوباره دندان ها با داروی آلزایمر

دانشمندان کشف کرده اند داروی آزمایشی برای درمان بیماران مبتلا به آلزایمر، به رشد دوباره دندان و التیام پوسیدگی آن کمک می کند. محققان کینگز کالج لندن متوجه شدند دارویی به نام تیدگلوسیب (Tideglusib) سلول های بنیادین موجود در بخش مرکزی دندان را تحریک می کند و به این ترتیب آنها عاج جدیدی تولید می کنند.

قبیله سرخپوستی با سبک زندگی اولیه

عکس های خارق العاده ای که با بالگرد گرفته شد، اعضای یک قبیله در آمازون را به تصویر کشید که در دنیای کنونی هنوز هم مانند اجداد خود به طور اولیه زندگی می کنند. این سرخپوستان کوچ نشین در اعماق جنگل های موسمی آمازون و در مرز پرو زندگی می کنند. زبان این قبیله مشخص نیست اما به نظر می رسد در سلامت زندگی می کنند.

موجودات عجیب در اعماق اقیانوس

یک ماهیگیر روس با انتشار تصاویری از موجودات عجیب دریایی در توییتر کاربران این رسانه را شگفت زده کرد. دانشمندان معتقدند این موجودات در اعماق اقیانوس ها زندگی می کنند و هنگامی که به سطح آب آورده می شوند، فشار آب به تغییر شکل این موجودات منجر می شود.

کشف آب با قدمت دو میلیارد سال

دانشمندان موفق شدند قدیمی ترین آب موجود در کره زمین را در منطقه کیدماین واقع در اونتاریو کانادا کشف کنند. قدمت این آب به دو میلیارد سال می رسد.

۶ گونه جدید حیوانی در اقیانوس هند

شش گونه جدید حیوانات دریایی در دریاچه های گذر هوا در اعماق اقیانوس هند کشف شده اند. آخرین کشف دانشمندان مربوط به ارگانیسم های این مناطق شامل یک خرچنگ «هاف»، یک حلزون «پلتواسپیرید»، صدف حلزونی، صدف کوهی، نوعی پلی نویدا و کرم پلی چائت  است. منطقه ای که این حیوانات دریایی در آن کشف شده اند «نفس اژدها» نام دارد.

پرهای یک دایناسور در سنگ کهربا

دانشمندان دم یک دایناسور همراه با پرهای آن را به طور دست نخورده در یک تکه از سنگ کهربا کشف کردند. آنها به طور یقین تشخیص دادند پرها متعلق به یک دایناسور است. لیدا شینگ از دانشگاه علوم زمین شناسی چین این نمونه خارق العاده را سال گذشته از بازاری در میانمار خرید.

گرد و غبار کهکشانی بر پشت بام خانه های پاریس

محققان با بررسی بیش از ۳۰۰ کیلوگرم گرد و خاک پشت بام خانه های پاریس، اسلو و برلین توانستند  غبار کهکشانی کشف کنند. عمر این ذرات کوچک  به ۴.۶ میلیارد سال می رسد. این نخستین مرتبه است که گرد و غبار فضایی در لایه های گرد و خاک شهری یافت می شود.

نخستین رودخانه آلوده جهان

دانشمندان متوجه بقایای رودخانه ای باستانی در اردن شده اند که می توان آن را نخستین رودخانه آلوده شناخته شده در جهان نامید. به باور آنها این رودخانه حدود ۷ هزار سال پیش آلوده شده است. تحقیقات دقیق نشان می دهد که این رودخانه آلوده به رسوبات ناشی از احتراق مس بوده است.

کشف زنبورهای زیرآبی با قابلیت گرده افشانی!

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، گیاهان زیرآبی همچون گیاهان خشکی از طریق گرده افشانی تکثیر می شوند. تا پیش از این تصور می شد که فرآیند گرده افشانی گیاهان با تکیه بر جریان آب انجام می شود اما حالا مشخص شده که در زیر آبهای جهان فرآیند گرده افشانی از طریق «زنبورهای دریایی» صورت می گیرد.

کشف یک رودخانه زیر زمینی در مکزیک

در دل جنگل حاره ای و مملو از گیاهان و درختان، مکانی میان دریای کارائیب و خلیج مکزیک گودال های آبی مخوفی وجود دارد که اکنون  محققان متوجه وجود رودخانه ای در زیر یکی از آنها شده اند. این گودال آبی عمیق Cenote Angelita نام دارد که در اعماق آن رودخانه ای در جریان آن است که محققان تخمین می زنند حدود ۳۰ متر زیر سطح زمین در جریان باشد.

حل معمای بازتولید اندامها در مارمولکها

دانشمندان آمریکایی و ژاپنی با تحقیق روی نوعی مارمولک به نام سمندر آتشین متوجه شدند این جانور توانمندی حیرت انگیزی در باز رویش پاها، دستها و دم قطع شده دارد. بررسی های بیشتر نشان داده که سلولهای بنیادین ماهیچه ای در بافت فیبر ماهیچه ای این گونه سمندر وجود داشته و در تولید سلولهای ماهیچه ای مختلف نقش بسزایی را ایفا می کند.

بزرگترین مار پیتون جهان کشف شد

بزرگترین مار پیتون جهان در یک کارگاه ساختمانی در مالزی کشف شد. این مار ۸ متر دارد و وزن آن ۲۵۰ کیلوگرم است اما به گفته زیست شناسان بعداز تخم ریزی جان خود را از دست داد.

دلفین ها برای حل معما باهم پچ پچ می کنند

دانشمندانی که بر روی دلفینهای Bottlenose مطالعه می کنند متوجه شده اند که این پستانداران آبزی درحالی که به کمک یکدیگر تلاش می کنند تا مشکل یا معمایی را حل کنند به نوعی باهم پچ پچ می کنند. این یافته گویای آن است که دلفین ها نوعی زبان خاص خود دارند که برای حل چالشهای پیش روی شان مورد استفاده قرار می دهند.

کشف طولانی ترین حشره دنیا

دانشمندان چینی بلندترین حشره دنیا را در استان گوانژی ژانگ این کشور کشف کرده اند. این حشره که Phryganistria نام دارد ۶۲.۴ سانتیمتر طول دارد.

علت میگرن کشف شد

محققین مرکز تحقیقاتی «سن دیگو»   آمریکا با انجام آزمایش بر روی کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که به بیماری میگرن مبتلا بودند، متوجه شدند که کمبود ویتامین دی، ریبوفلاوین (نوعی ویتامین بی) و کوآنزیم Q۱۰ موجب بروز میگرن در افراد  می شود.

این ماهی چهره انسانها را تشخیص می‌دهد

محققان دانشگاه آکسفورد دریافته اند گونه ای از ماهی های مناطق حاره ای موسوم به archerfish توانایی حیرت انگیزی در تمایز قایل شدن میان چهره انسانهای مختلف دارند.

کلید درمان چاقی کشف شد

محققین دانشگاه کالیفرنیا آمریکا متوجه شدند که مس نقش کلیدی در سوخت و ساز بافت های چربی در بدن به عهده دارد. در نتیجه تحقیقات انجام شده مشخص شد که مس در از بین بردن سلول های چربی بسیار ضروری است ضمن اینکه قادر به ایجاد انرژی در بدن هستند.

شهر میکروبها کشف شد

گروهی از غواصان در حین گشت زنی در زیر آبهای ساحلی یونان در حوالی جزیره Zakynthos متوجه ساختار مدوری شدند. تحقیقات بیشتر نشان داد که این ساختار توسط یونانیان باستان تولید نشده بلکه در دوران زمین شناسی Pliocene که به حدود ۵ میلیون سال پیش مربوط می شود پدیدار شده و میکروبها آن را ساخته اند.

کشف ماهی با دندان های شبیه به انسان

یک ماهی متعلق به رودخانه آمازون در منطقه ای در «سانفرانسیسکو» آمریکا پیدا شد که با داشتن دندان هایی شبیه به انسان، موجب تعجب محققان شد. این ماهی Pacu نام دارد و از خانواده پیرانا است. ماهی Pacu از گیاهان و آبزیان کوچک تغذیه می کند.

کشف ژنهای شکل دهنده به بینی

محققان ژنهایی را کشف کرده اند که عامل شکل دهی به بینی انسان است. این مطالعه نشان می دهد که پهنا و نوک تیز بودن بینی انسان متأثر از چهار ژن متفاوتی است که هر یک نقش حیاتی را در شکل دادن به بینی ایفا می کنند.

عمیق ترین گودال آبی جهان کشف شد

عمیق ترین گودال آبی جهان به عمق بیش از ۳۰۰ متر در دریای جنوبی چین کشف شد. این در حالی است که پیش از این تصور می شد گودال «دین» در جزایر باهاما با عمق ۲۰۲ متر به عنوان عمیق ترین نقطه جهان محسوب می شود.

کشف شهاب سنگ ۳۰ تنی در آرژانتین

محققان همچنین در سالی که گذشت، موفق به شناسایی شهاب سنگی در آرژانتین شدند که در نوع خود یکی از بزرگترین سنگهای فضایی کشف شده در زمین محسوب می شود. این شهاب سنگ با وزن ۳۰ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم توجه کارشناسان زمین شناسی و علوم فضایی را به خود جلب کرد.

کشف نخستین قورباغه فلورسنت دنیا

نخستین قورباغه فلورسنت دنیا در آرژانتین کشف شد.  محققان این موجود عجیب را به طور اتفاقی و هنگام مطالعه رنگدانه خال های پشت قورباغه های آمازونی کشف کردند. پوست این حیوان در نور معمولی به رنگ سبز یا قهوه ای تیره با خال های قرمز است اما زیر نور چراغ های فلورسنت می درخشد.