سوسک‌صحرا، الهام بخش تأسیس چند شرکت نوپا

ان‌بی‌دی نانوتکنولوژیز (NBD Nanotechnologies) یک شرکت نوپا در بوستون است که روی فناوری‌های شیمیایی با قابلیت تغییر سطح موادی نظیر شیشه و پلاستیک فعالیت دارد. این شرکت موفق به ساخت نوعی افزودنی شده است که برای بازیکنان فوتبال بسیار جالب توجه است.
این افزودنی بخشی از فناوری RepelShell است. زمانی که این ماده در فرآیند تولید به رزین پلاستیک افزوده می‌شود، پلاستیک تولید شده دارای خواص ضد آب، ضد لک، ضد لجن و ضد یخ قابل توجهی است.
شرکت ان‌بی‌دی نام خود را از مخفف عبارت Namib Bettle Design گرفته که نشان دهنده این حقیقت است که این شرکت فناوری خود را با الهام از نوعی سوسک بهدست آورده است. این سوسک با استفاده از فناوری‌ نانو می‌تواند قطرات آب را از هوا گرفته و نیاز آب خود را در صحرا تأمین کند. این فناوری‌ نانوپوشش توسط شرکت ان‌بی‌دی‌ نانو و چند شرکت دیگر برای تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.
دکارد سورنسون از مدیران شرکت ان‌بی‌دی‌ نانو می‌گوید: «بازیکن فوتبالی را تصور کنید که در یک زمین گل‌آلود در حال بازی است. اگر از این فناوری در ساخت البسه او استفاده شده باشد، در طول بازی لباس او گل‌آلود نمی‌شود.»
سورنسون یکی از بنیان‌گذاران این شرکت و همکلاسی او، میگوئیل گالوز، مدیرعامل این شرکت است. مسئولان این شرکت معتقداند که از این فناوری می‌توان در محصولات مختلف دیگر نظیر پلاستیک‌های مورد استفاده در بخش خودروسازی و انرژی نیز استفاده کرد.
ان‌بی‌دی‌ نانو در سال 2012 تأسیس شده و در حال حاضر 14 کارمند داشته و در فضایی با مساحت 4400 فوت مربع کار می‌کند. در سال 2014 این شرکت سرمایه‌ای 5.2 میلیون دلاری از دو شرکت خطرپذیر دریافت کرد. ان‌بی‌دی‌ نانو پیش از این گرنت دیگری از مرکز انرژی‌ پاک ماساچوست و بنیاد ملی علم دریافت کرده بود.
اوایل فوریه سال جاری میلادی، ان‌بی‌دی نانو پوششی برای استفاده در سطح شیشه و فلز ارائه کرد که می‌توان از آن برای حذف اثر انگشت روی محصولات استفاده کرد.
البته ان‌بی‌دی نانو تنها شرکتی نیست که روی این نوع پوشش‌ها کار می‌کند. شرکت اسلیپ تکنولوژیز (SLIPS Technologies) که در هاروارد شکل گرفته، از فناوری مشابه به این برای نچسب کردن سطوح استفاده کرده است. شرکت لیکوئی گلاید (LiquiGlide) که در مؤسسه فناوری ماساچوست تأسیس شده، روی فناوری مشابه این فناوری کار می‌کند. این شرکت اخیراً 16 میلیون دلار سرمایه برای فعالیت در بخش ظروف چاشنی با استفاده از نانوپوشش بهدست آورده است.

 

گزارش: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا