راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید سلول در کشور در سال جاری

دکتر عبدالحسین شاهوردی در گفت‌وگو با ایسنا حوزه سلول‌های بنیادی را علمی نوین در دنیا توصیف کرد و افزود: بسیاری از خدماتی که در سطح دنیا ارائه شده در سطح کارآزمایی‌ بالینی است و بسیاری از خدمات نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند ولی این تحقیقات پایان یافته نیستند تا بتوان خدمات آن را در سطح جامعه مورد استفاده داد.

وی با تاکید بر اینکه پس از گذشت دو دهه فعالیت رویان، بسیاری از پژوهش‌ها و خدمات تخصصی به نقطه قابل قبولی نزدیک و نتایج آن ملموس‌تر می‌شود، اضافه کرد: در حوزه ناباروری با تحقیقاتی که انجام شد موفق به ارائه خدمات درمان ناباروری شدیم به گونه‌ای که آخرین تکنیک‌هایی که در دنیا ارائه ‌شده در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی عرضه می‌شود.

شاهوردی تشخیص پیش از لانه گزینی جنین به روش‌های سلولی و مولکولی به ویژه برای بیمارانی که درمان آنها دشوار است را از جمله این خدمات ذکر کرد و گفت: نوزادان حاصل از این تکنیک‌ها به دنیا آمدند و در سال 94 نیز امیدواریم خدمات تخصصی‌ بیشتری ارائه شود.

وی ایجاد مرکز درمان ناباروری رویش با همکاری هلال احمر را از جمله اقدامات پژوهشگاه رویان در زمینه توسعه خدمات تخصصی در حوزه ناباروی عنوان کرد و با اشاره به تولد اولین نوزاد حاصل از روش های درمان ناباروری در مرکز اضافه کرد: در زمینه توسعه خدمات تحصصی ناباروری و سلول درمانی تعاملاتی را که با شهرداری و سازمان اوقاف و امور خیریه شروع کردیم تا با راه اندازی بیمارستانی، بتوانیم در فضای گسترده‌تر خدمات درمانی را به بیماران نیازمند در حوزه‌های درمان ناباروری و سلول درمانی ارائه دهیم.

شاهوردی افزود: کلنگ این بیمارستان سال گذشته در بلوار شهید باقری تهران به زمین زده شد و با قولی که داده شده امیدواریم ظرف مدت سه تا چهار سال آینده به بهره برداری برسد تا ضمن ارائه خدمات به مردم، پذیرش و درمان بیماران خارجی نیز در این مرکز انجام شود.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان به برخی از اقدامات این پژوهشگاه در حوزه سلول درمانی اشاره کرد و گفت: از مهمترین اقدامات انجام شده راه اندازی شرکت دانش بنیان "سل تک" بوده است. از طریق این شرکت قادر خواهیم بود به صورت حرفه‌ای سلول‌های مورد نیاز را تولید و در اختیار مراکز تحقیقاتی و درمانی قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی این شرکت یک پله ما را به خدمات تخصصی و صنعتی نزدیک خواهد کرد، اظهار داشت: این شرکت به ثبت رسیده است و امیداریم در اواسط سال جاری کارخانه تولید سلول این شرکت به بهره برداری برسد.

شاهوردی با ابراز امیدواری از اینکه این کارخانه تا پایان نیمه اول سال جاری به بهره برداری برسد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر تولید سلول در پژوهشگاه رویان محدود است و با راه اندازی این کارخانه امیدواریم در سال جاری خدمات سلولی مورد نیاز کشور ارائه شود.معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان در خصوص ضرورت ایجاد کارخانه‌ای برای تولید سلول در حالی که بسیاری از تکنیک‌های سلول درمانی در فاز آزمایشگاهی و کارآزمایی‌های بالینی هستند، توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از تحقیقات سلولی رویان به کارآزمایی‌های بالینی و ثبت سلول‌ها در وزارت بهداشت رسیده است و همزمان با این پیشرفت‌ها نیاز است تا مقدمات تولید سلول در کشور فراهم شود تا در زمانی که مجوزهای لازم برای ارائه خدمات سلول درمانی اخذ شود، همزمان قادر به تولید سلول‌های مورد نیاز باشیم.

وی در عین حال از ارائه برخی از خدمات سلولی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر سلول درمانی برای بسیاری از بیماری‌های پوستی چون ویتیلیگو (لک و پیس) و سوختگی در مجموعه رویان ارائه می‌شود ضمن آنکه بسیاری از بیمارستان‌ها نیز این خدمات را از ما خریداری می‌کنند.

شاهوردی ارائه خدمات سلولی برای بیماری‌های قلبی را از دیگر خدمات این پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: مراکز درمانی سلول‌های مورد نیاز خود را به رویان می‌دهند و رویان پس از فرآوری بر روی آنها، سلول‌ها را به مراکز درمانی برمی‌گرداند.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان ارائه خدمات سلولی برای بیماران مبتلا به سرطان را از دیگر خدمات عنوان کرد و گفت: بیمارستان‌ها در تعاملاتی که با پژوهشگاه دارند، خون محیطی بیماران مبتلا به سرطان قبل از شیمی درمانی را گرفته و به رویان ارسال می‌کنند و در پژوهشگاه، سلول‌های بنیادی از آنها جدا سازی و این سلول‌ها حفظ می‌شود تا پس از شیمی درمانی به فرد منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه این خدمات در حالی ارائه می شود که ظرفیت پژوهشگاه در این زمینه محدود است، گفت: در صورتی که بتوانیم کارخانه تولید سلول را به بهره برداری برسانیم، مطمئنا خدمات حرفه‌ای‌تر و صنعتی‌تر ارائه می‌دهیم.

شاهوردی با بیان اینکه این پژوهشگاه تا تکمیل شدن بیمارستان، کارهای مقدماتی دیگری را در دستور کار دارد، گفت: به همت مؤسسه خیرین پژوهش سلامت رویان، فضایی در مجاورت این پژوهشگاه ایجاد شده است که امیدواریم با بهره برداری از این فضا تا پایان بهار بتوانیم تعداد بیماران بیشتری را حمایت کنیم.

وی با اشاره به محدودیت فضای برای مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان افزود: با ساختمان جدیدی که برای این منظور خریداری شده و توسعه کلینیک‌ها امیدواریم در سال جاری، هم خدماتی در شان مردم ارائه کنیم و هم فضایی برای انجام کارهای تحقیقاتی و کارآزمایی‌های بالینی فراهم شود.