چای، پادزهر زوال عقل

نوشیدنی چای با دم کردن برگها، جوانه‌ها یا شاخه‌های فرآوری شده بوته چای گونه Camellia sinensis به مدت چند دقیقه درآب داغ درست می‌شود. فرآوری آن می‌تواند شامل اکسیداسیون، حرارت دهی، خشکسازی و افزودن گیاهان، گلها، چاشنیها و میوه‌های دیگر به آن باشد. چای یک منبع طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تیانین و آنتی اکسیدان‌ها، اما تقریبا بدون چربی، کربوهیدرات‌ها، یا پروتئین است. دم کرده آن دارای طعمی مطلوب و کمی تلخ و گس است. حالا محققان می‌گویند، نوشیدن چای از خطر زوال عقل جلوگیری می‌کند.

 

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایرنا؛ یک مطالعه تازه نشان می دهد نوشیدن یک فنجان چای در روز می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. به استثنای آب آشامیدنی، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان است که آنتی اکسیدان بالا و کافئین اندک دارد؛ این نوشیدنی معطر که به خاطر مجموعه ای از فواید بالقوه سلامت مورد توجه بسیاری از مردم جهان است، علاوه بر محافظت از دندان ها و قلب به کاهش وزن و پیشگیری از تحلیل استخوان نیز کمک می کند.

اکنون مطالعه محققان دانشگاه ملی سنگاپور نشان می دهد که نوشیدن یک فنجان چای می تواند خطر زوال عقل را به اندازه 50 درصد کاهش دهد و افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد این بیماری ناتوان کننده هستند، احتمالا بیشتر منتفع می شوند.

مصرف این نوشیدنی معروف احتمال ایجاد توده های سمی را در مغز افرادی که حامل ژن زوال عقل هستند و همچنین رشد این توده ها را در مغز آنها به اندازه 86 درصد کاهش دهد.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور مصرف چای توسط 957 چینی بالای 55 سال را برای یک دوره 12 ساله بررسی کردند و برای این منظور، هر دو سال یک بار عملکرد شناختی شرکت کنندگان را با استفاده از ابزار استاندارد مورد بررسی قرار دادند؛ آنها همچنین داده هایی را در باره سبک زندگی، شرایط پزشکی و فعالیت جسمی شرکت کنندگان گرد آوردند. محققان دریافتند مصرف چای در درازمدت باعث تجمع آنتی اکسیدان های قوی در بدن می شود که عملکرد شناختی را افزایش می دهد.

دکتر فنگ لی محقق اصلی این مطالعه گفت: آنتی اکسیدان ها می توانند از مغز در مقابل آسیب های عروقی و نورونی محافظت کنند و داده های این مطالعه نشان می دهد که اقدام ساده و کم هزینه ای مانند نوشیدن یک فنجان چای در روز می تواند احتمال ابتلا به اختلال های شناختی – عصبی را در بزرگسالی کاهش دهد. به باور محققان، هر دو نوع چای سبز و سیاه مفید هستند و ترکیبات موجود در برگ های چای حاوی کاتچین و تئافلاوین است که مزایای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Journal of Nutrition, Health & Aging. منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا