اخراج سیاه‌چاله

به نظر می رسد این سیاه‌چاله تحت تاثیر نیروی قدرتمند امواج گرانشی از مرکز این کهکشان به بیرون پرتاب شده باشد. این نخستین بار است که ستاره‌شناسان یک چنین سیاه‌چاله‌ بزرگ و سنگینی را پیدا می‌کنند، که از مرکز کهکشهان میزبانش فاصله دارد. این سیاه چاله به سوی زمین در حرکت است اما جای نگرانی نیست چون تقریبا 8 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد.

اگرچه تا به حال چندین سیاه‌چاله اخراجی مشکوک در جاهای دیگر دیده شده بودند، اما وجود هیچ‌کدام تایید نشده بود. حالا ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ هابل این سیاه‌چاله عظیم که جرمش یک میلیارد برابر خورشید ما است، را شناسایی کرده‌اند که از کهکشان مادرش به بیرون پرت شده است. «استفانو بیانچی» نویسنده همکار این مطالعه از دانشگاه رم در ایتالیا می‌گوید:« ما حساب کردیم که بیرون انداختن این سیاه‌چاله به انرژی حدود 100 میلیون برابر انرژی یک ابرنواختر نیاز دارد». نخستین تصویر گرفته شده توسط هابل نخستین نشانه‌ها از غیر عادی بودن این کهکشان را نشان داد. این تصویر یک کوآزار بسیار درخشان که نشانه وجود یک سیاه‌چاله بود را بسیار دورتر از مرکز کهکشان نشان می‌داد.

تصویرسازی منتشر شده توسط ناسا درباره کشف این سیاه چاله

این تیم محاسبه کردند که سیاه‌چاله همین حالا چیزی حدود 35هزار سال نوری از مرکز کهکشان دور شده است که بیشتر از فاصله بین خورشید و مرکز کهکشان راه شیری است. همچنین مشخص شد، این سیاه‌چاله به حرکتش با سرعت 7.5 میلیون کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد. این سرعت برای پیمودن 3 دقیقه‌ای فاصله بین زمین تا ماه کافی است. اگر چه هنوز برای رد کردن توضیحات احتمالی دیگر بسیار زود است، اما به احتمال بسیار زیاد این سیاه‌چاله بر اثر امواج گرانشی ناشی از ادغام دو سیاه‌چاله دیگر در مرکز همین کهکشان بیرون انداخته شده است. این تئوری به وسیله دنباله کشندی قوس مانند شناسایی شده توسط محققان پشتیبانی می‌شود، که به وسیله کشش گرانشی ناشی از برخورد دو کهکشان پدید آمده است.

مطابق تئوری ارائه شده توسط این محققان 1.2میلیارد سال قبل، که هرکدام در مرکزشان میزبان یک سیاه‌چاله بزرگ بوده‌اند با هم ادغام شده‌اند. سیاه‌چاله‌ها در مرکز کهکشان بیضوی تازه شکل گرفته، شروع به چرخش به دور هم کردند. این چرخش باعث تولید امواج گرانشی قدرتمندی شد که در نهایت باعث بیرون راندن سیاه چاله حاصل از ادغام دو سیاه چاله از مرکز کهکشان شده است. اگر این یافته‌ها تائید شوند، نخستین نشانه‌ ازادغام دو سیاه‌چاله بسیار عظیم خواهد بود. 

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا