ساخت شیشه انعطاف پذیر با کاربرد پزشکی

به گزارش ایرنا،این شیشه بسیار نازک قابلیت حرکت به بالا و پایین و خم شدن را دارد و در صورتی که حرکات آن در مقیاس نانو باشد، همواره به شکل اولیه باز می‌گردد. این شیشه مولفه اصلی مورد نیاز برای توسعه یک سیستم جدید است که امکان نقل و انتقال مقادیر بسیار اندک مایعات را فراهم می‌کند.
یکی از مهمترین کاربردهای این شیشه انعطاف‌پذیر در ساخت آزمایشگاه روی تراشه است و امکان کوچکتر کردن اندازه این فناوری را از مقیاس میکرو به نانو فراهم می‌کند. در مقیاس نانو، صفحات شیشه‌ای انعطاف‌پذیر امکان نگهداری و تحلیل پروتئین‌ها، ویروس‌ها و دی ان ای را در اختیار می‌گذارند. 
این نوع شیشه برای بررسی نمونه‌های مایعات از جمله خون، شفافیت کافی دارد و امکان مشاهده ذرات را با هر اندازه و در هر فاصله‌ای فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از این نوع شیشه، بدون نیاز به هرگونه تغییری در نمونه‌ها می‌توان ذرات موجود در آن‌ها را تحلیل کرد. 
محققان امیدوارند با استفاده از این شیشه انعطاف پذیر بتوانند فناوری آزمایشگاه روی تراشه را به اندازه‌ای توسعه دهند که دیگر نیازی به حمل نمونه‌های خون درون لوله‌های آزمایشگاهی و انجام مراحل متداول آماده‌سازی خون برای انجام آزمایشات نباشد و در همان محل نمونه‌گیری بتوانند به سرعت نمونه خون را آزمایش کرده و از نتایج آن مطلع شوند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Applied Physical Letters منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا