حمایت خانواده، راه رهایی دانش‌آموزان از «اعتیاد به موبایل»

استفاده از تلفن همراه به ویژه انواع هوشمند آن از جذابیت بسیار بالایی در بین اقشار مختلف مردم بالاخص قشر جوان برخوردار است و روز به روز به کاربران این ابزار ارتباطی افزوده می شود. ولی به مانند هر محصول فناورانه دیگری، تلفن های همراه نیز پیامدهای خاص خود را داشته و در صورت عدم استفاده صحیح و مناسب، ممکن است تاثیرات مخربی نیز داشته باشند.

اعتیاد به تلفن همراه، یکی از مهم ترین پیامدهای استفاده نادرست از این ابزار مفید است که متاسفانه امروزه جوامع مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند و در بین دانش آموزان رواج زیادی پیدا کرده است.

 مانند هر محصول فناورانه دیگری، تلفن های همراه نیز پیامدهای خاص خود را داشته و در صورت عدم استفاده صحیح و مناسب، ممکن است تاثیرات مخربی نیز داشته باشند.

در این رابطه می توان سوالات زیادی مطرح نمود که هر یک می تواند منشا یک فعالیت پژوهشی برای یافتن پاسخ باشد. برای مثال، می توان پرسید: آیا بین مواردی مثل «احساس تنهایی» و «میزان حمایت اجتماعی» از دانش آموزان و پدیده اعتیاد آنان به تلفن همراه رابطه ای وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال، پژوهشگری از دانشگاه سیستان و بلوچستان، اقدام به اجرای یک مطالعه پژوهشی نموده که نتایج آن اخیرا در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در فصل نامه «روان شناسی مدرسه» وابسته به دانشگاه محقق اردبیلی به چاپ رسیده است.

این مطالعه توصیفی با مشارکت تعداد 250 دانش‌آموز دختر و پسرسال چهارم متوسطه شهرخاش انجام گردیده و بدین منظور از سه پرسشنامه استاندارد «اعتیاد به تلفن همراه»، «احساس تنهایی» و «حمایت اجتماعی» استفاده شده است.

یافته‌های این پژوهش نشان می دهد که بین احساس تنهایی و اعتیاد به تلفن همراه رابطه ای مثبت و معنادار وجود دارد. بدین معنی که هرچه دانش آموز، احساس تنهایی بیشتری داشته باشد، احتمال اعتیاد او به تلفن همراه بیشتر می شود.

همچنین بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، بین حمایت اجتماعی و اعتیاد به تلفن همراه، رابطه ای منفی وجود دارد. معنای این یافته پژوهشی نیز آن است که هر چه دانش آموزان از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار باشند، احتمال اعتیاد آن ها به استفاده از تلفن همراه به طور قابل توجهی پایین می آید.

نتایج تحلیل آماری مولفه های تنهایی حاکی از آن است که از بین مولفه های مختلف احساس تنهایی، موضوع «تنهایی خانوادگی و اجتماعی» و از بین مولفه های حمایت اجتماعی، موضوع «حمایت خانواده» بیشتر از بقیه موضوعات بر میزان اعتیاد دانش آموزان به تلفن همراه تاثیر دارند.

بر این اساس، محققین پیشنهاد نموده اند که در مدارس و طی جلساتی متعدد، ضرورت ایجاد روابط حسنه و دوستانه والدین با نوجوانان مطرح گردیده و با دعوت از والدین، آن ها را از خطرهای استفاده بی رویه نوجوانان از پدیده های موبایل و اینترنت آگاه کرده و آن ها را به حمایت عاطفی، وسیله ای و اطلاعاتی بیشتر از فرزندانشان ترغیب نمود.

 

نویسنده: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: جناابادی، ح. و همکاران. 1395. تعیین ارتباط احساس تنهایی و حمایت اجتماعی با اعتیاد به تلفن همراه در دانش‌آموزان. روان شناسی مدرسه، 5(4): 30-7.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا