نوروزبهترین مکانیزم برای همگرایی است

به گزارش ایسنا، مراسم جشن جهانی نوروز با حضورمحمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و حجت‌الاسلام علی یونسی معاون رییس جمهور در امور اقوام، نماینده سازمان ملل و نماینده یونسکو در تهران و زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در کاخ جهانی گلستان آغاز شد.

زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهور گفت: نوروز تجلی صلح و دوستی و از کهن‌ترین آیین‌ها و جشن‌های به جا مانده از ایران باستان و جلوه مهم از فرهنگ مردم ایران است که با آیین‌های ایرانی تاریخ کشور و حافظه فرهنگی ایرانیان پیوند دارد.

وی با بیان این که نوروز، دگرگونی‌های دوران را شاهد و با آمد و رفت الهام بخش خود، پایان فصل دیگر را به ساکنان این سرزمین و حوزه فرهنگ ایرانی اعلام می‌کند، افزود: جشن جهانی نوروز با ریشه ایرانی و روز شادمانی زمین و آسمان و تجدید خاطره ارزشمندی خویشاوندی انسان با طبیعت است که در طول قرنها نه تنها از شکوهمندی سنت‌های آن کاسته نشده بلکه روشنگر این واقعیت است که بزرگداشت سنت‌های آن، با احساس و اندیشه‌های ناب صلح و دوستی همبستگی و همزیستی پیوند ناگسستنی یافته است.

 او با بیان این که این جشن از زمان‌های قدیم در بسیاری از نقاط جهان مانند کشورهای خاورمیانه آسیای میانه و قفقاز و شبه قاره هند و بالکان به صورت رسمی برگزار می‌شود، به صورتی که جغرافیای پهناور نوروز، همزمانی آن با طبیعت و تاکید این آیین بر نوع دوستی و مهرورزی باعث شده تا توجه سازمان ملل متحد و دیگر کشورها به جشن نوروز باعث به رسمیت شناخته شدن آن شود.

احمدی‌پور نوروز را فرصتی مغتنم دانست که ملت‌های حوزه نوروز در تقویت و تحکیم روابط و ایجاد صلح و دوستی در منطقه می‌توانند گام بردارند. باید فراتر از مرزهای جغرافیایی به نوروز پرداخته شود و نوروز بهترین مکانیزم برای تحکیم هم‌گرایی بین اقوام کشورهای مختلف است.

معاون رییس جمهور بیان کرد:نوروز جشنی فراملی به دلیل پیوند با طبیعت و نو شدن و نگاه به یکپارچگی گیتی، نو شدن همه‌ هستی و انسان‌هاست و به همین خاطر فراتر از هر گونه مرز عقیدتی و جغرافیایی و سیاسی باید به نوروز پرداخت.  این آیین بهترین مکانیسم برای تحکیم همگرایی بین اقوام کشورهای مختلف  است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا