تربیت فلوشیپ طب توانبخشی ضایعات نخاعی و ستون فقرات برای اولین بار درخاورمیانه

به گزارش ایرنا،دکتر منصور رایگانی افزود: این دوره تربیت دستیار فوق تخصصی با همکاری و مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان شهدای تجریش راه اندازی می شود تا افراد متخصص، خدمات درمانی مورد نیاز را به بیماران ارائه دهند.
وی، عمده ترین کار این متخصصان را ارائه خدمات درمانی مناسب به بیماران ضایعات نخاعی اعلام کرد و گفت: این افراد پس از گذراندن دوره آموزشی با تمام ظرفیت تلاش می کنند تا این بیماران توان از دست رفته خود را باز یابند.
رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: در نخستین دوره آموزشی تربیت فلوشیپ طب توانبخشی ضایعات نخاعی و ستون فقرات یک یا دو نفر پذیزش می شوند و به تدریج به تعداد این تعداد افزوده خواهد شد.

** وضعیت مطلوبی در پیشگیری از ضایعات نخاعی و توانبخشی ضایعه نخاعی نداریم
رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران بر لزوم ارائه خدمات مطلوب تر به افراد ضایعات نخاعی تاکید کرد و گفت: وضعیت مطلوبی در پیشگیری از بروز ضایعات نخاعی و توانبخشی افراد بعد از این ضایعه در کشور نداریم.
رایگانی افزود: ما در این دو زمینه مشکل داریم و این وضعیت در خور شان مردم ما نیست و باید وضعیت خیلی بهتری در این زمینه داشته باشیم.
وی اظهار کرد: هرچند درحال حاضر این بیماران به نحو مختلف مورد درمان قرار می گیرند و فردی که دچار ضایعه نخاعی شده در بیمارستان ها خدمات درمانی اولیه را می گیرد اما باید شرایط بهتری را برای آنان فراهم شود. 
رایگانی یکی از معضلاتی که در بیمارستان های آموزشی وجود دارد را نبود سرویس های بستری توانبخشی کامل اعلام کرد و گفت: در بیمارستان های دانشگاهی و درمانی ما باید بخش های بستری طب فیزیکی و توانبخشی هم در نظر گرفته شود.
وی اظهار کرد: در مراکز درمانی، اقدامات سرپایی به بیماران ضایعات نخاعی انجام می شود ولی به صورت یک بخش کامل و مجهز که خدمات را به صورت متمرکز ارائه شود، هنوز نداریم.

** ام اس می تواند ضایعه نخاعی ایجاد کند
رایگانی، تصادف، سقوط و حادثه را شایع ترین عامل ایجاد ضایعه نخاعی در کشور اعلام کرد و گفت: بیماری ام اس هم جز یکی از موارد مهمی است که می تواند ضایعه نخاعی ایجاد کند.
رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، حوادث جنگی و بیماریها را از دیگر عوامل ایجاد ضایعات نخایی اعلام کرد و افزود: عفونت های ستون فقرات و التهاب عفونی نخاع می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند .
وی بااشاره به اینکه سالانه بین 3 تا 5هزار ایرانی به ضایعه نخاعی مبتلامی شوند، اظهار کرد: حدود 90 هزار افراد دارای ضایعه نخاعی در کشور داریم که هرساله بین سه تا پنج هزار به این تعداد اضافه می شود.
رایگانی افزود: تعداد ضایعات نخاعی براثر تصادفات در ایران از اغلب کشورهای دیگر بیشتر است اما در مورد بیماری ها همانند سایر کشورها هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا