تولید انبوه خون میسر شد

به گزارش ایرنا، ساختن گلبول های قرمز خون در آزمایشگاه از قبل وجود داشته اما مشکل، تولید انبوه آن است که اکنون این تیم تحقیقاتی امکان آن را فراهم کرده است.
البته خون مصنوعی بسیار گرانتر از خونی است که دیگران اعطا می کنند؛ بنابراین احتمالا از این خون فقط برای افراد دارای گروه های خونی نادر استفاده خواهد شد.
تکنیک قدیمی تولید خون مصنوعی، شامل برداشتن نوعی سلول بنیادی سازنده گلبول های قرمز خون در بدن و استفاده از آن برای این منظور در آزمایشگاه است. با این حال هر سلول در نهایت پس از تولید حداکثر 50 هزار گلبول قرمز از بین می رود.
حقه ای که محققان بریستول ابداع کرده اند، به دام انداختن سلول های بنیادی در دوره اولیه پیدایش است که به طور نامحدود تکثیر می شوند؛ وقتی که محققان این سلول ها را استخراج کردند، می توانند تغییراتی در آنها ایجاد کنند تا به گلبول قرمز تبدیل شوند.
دکتر یان فرین از محققان این طرح تحقیقاتی گفت: ما راهی عملی برای تولید انبوه و پایدار گلبول های قرمز خون برای استفاده کلینیکی ابداع کرده و چندین لیتر از این خون را تولید کرده ایم؛ با این حال هنوز راه زیادی باقی است.
هرچند محققان اکنون امکانات بیولوژیکی لازم برای تولید انبوه خون را دارند اما فاقد فناوری لازم برای تولید انبوه گلبول های قرمز هستند. یک کیسه خون حاوی حدود یک تریلیون گلبول قرمز است.
پروفسور دیوید انستی یکی دیگر از این محققان گفت: در زمینه مهندسی زیستی موانعی وجود دارد؛ تولید انبوه خون یک مشکل واقعی است بنابراین مرحله بعدی مطالعه ما، بررسی شیوه های افزایش تولید خواهد بود.
هزینه زیاد از موانع بزرگ مصرف گسترده خون تولیدشده با این شیوه است؛ مرکز خون و پیوند ان اچ اس (نظام بهداشت انگلیس) اعلام کرده است که قصد ندارد از شیوه های رایج جمع آوری خون اعطایی فاصله بگیرد.
آزمایش های ایمنی خون تولیدشده در آزمایشگاه قرار است در سال جاری انجام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا