راهی برای پیش بینی آلزایمر

 به گزارش تک شات ،آلزایمر شایع ترین گونه های زوال عقل و یک بیماری مزمن است که با تحریب عملکرد مغز در نهایت منجر به فراموشی خواهد شد. این بیماری اغلب به سراغ افراد بالای 65 سال می رود و فکر کردن، حافظه و رفتارهای بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. نتایج تحقیقات Disease Control and Prevention در سال 2013 میلادی نشان داد که حدود 5 میلیون شهروند آمریکایی آلزایمر دارند.

این مطالعه جدید توسط Rahul Desikan، یکی از محققان دانشگاه کالیفورنیا انجام شده است. برای انجام این تحقیق، داده های ژنتیکی 70 هزار میانسال مورد بررسی قرار گرفته است، که برخی از آنها آلزایمر داشتند و برخی نه. پس از شناسایی فاکتورهای ژنتیکی ریسک ابتلا به این بیماری در اثر انگشت ژنیتیکی هر یک از این افراد، Desikan و تیم او یک سیستم رتبه بندی به نام Polygenic Hazard Score ایجاد کردند.

پس از توسعه تستی مبتنی بر 31 نشانه ژنتیکی، محققان نتایج آن را با آمار مربوط به میزان بروز این بیماری مقایسه کردند. نتایج این بررسی می تواند سن احتمالی ابتلا به آلزایمر را پیش بینی کند. محققان سپس محسابات احتمال ابتلا به این بیماری را در دو گروه مجزا تست کردند. نتایج این بررسی نشان داد افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

پیش از این گفته می شد که ژنتیک نقش بسیار مهمی در ابتلای افراد به آلزایمر دارد. پیش بینی های قبلی هم نشان می داد که یک چهارم افرادی که دارای آلزامیر هستند دارای سابقه خانوادگی بوده اند و این بیماری اغلب ریشه در ژنی به نام ApoE دارد. در هر حال این تحقیق جدید نشان می دهد که صرف نظر از ApoE هزاران عامل ژنتیکی دیگر در ابتلا به آلزایمر وجود دارند.
محققان بر این باورند که آگاهی افراد از احتمال ابتلا به آلزایمر می تواند به آنها کمک کند تا برای پیشگیری از آن برنامه ریزی کنند و برای مراحل درمانی خود پول پس انداز کنند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا