اقلیم شکل بینی شما را تعیین می‌کند

بر اساس نتایج یک مطالعه که در PLoS Genetics منتشر شده است، شکل بینی یکی از متمایز‌ترین ویژگی‌های چهره انسان است و همچنین نقش اساسی در هوایی دارد که ما تنفس می‌کنیم. نقش دماغ این است که هوای گرم و مرطوب را به ریه برساند که مانع از بروز عفونت می‌شود.

مطالعات قبلی نشان داده بودند کسانی که اجدادشان در محیط‌های گرم و مرطوب زندگی کرده بودند، سوراخ‌های دماغ‌ پهن تری دارند تا کسانی که در محیط‌های سرد و خشک زندگی کرده‌‌اند. اما رابطه بین آب‌و‌هوا و شکل دماغ و شیوه تاثیر آن روی شکل دماغ ناشناخته بود.

اما در مطالعه جدید، یک تیم بین‌المللی از محققان به رهبری استاد دانشگاه پن، « مارک شرایور» دست به بررسی شکل، اندازه دماغ افرادی با اصلیت غرب آفریقا، جنوب آسیا، شرق آسیا یا شمال اروپا زدند. این گروه پارامتر‌های مختلفی در اندازه دماغ را در نظر گرفتند؛ پهنای دماغ،  فاصله بین سوراخ‌های دماغ، ارتفاع دماغ، طول خط الراس بینی، برآمدگی بینی، منطقه خارجی از بینی و منطقه سوراخ‌های بینی. « وقایع اخیر تکامل انسان برای ما جالب است، این‌که محیط چه تاثیری روی رنگ پوست، رنگ مو، رنگ چشم و شکل دماغ داشته است». پرفسور شرایور می‌گوید و ادامه می‌دهد:« ما روی سوراخ بینی وتفاوت‌هایش در جمعیت‌های مختلف متمرکز شدیم که چطور دما و رطوبت روی آن تاثیر گذاشته است».

محققان دریافتند تفاوت در شکل بینی درتمام جمعیت‌های مورد مطالعه بزرگ‌تر از آن است که بر اثر شانس ایجاد شده باشد. علاوه بر این آن‌ها هم دریافتند، شکل دماغ وسوراخ‌های دماغ بزرگتر ارتباط معنی‌داری با هوای گرم و مرطوب‌تر دارد. این یافته نشان می‌دهد اقلیم موثری در ایجاد شکل بینی است.

بینی دارای تاریخ تکامل پیچیده‌ای است، هرچند محققان تردید دارند که عوامل دیگری مثل، ترجیحات فرهنگی در انتخاب جفت هم ممکن است در این میان نقش مهمی داشته باشد. « هرچند حتی تفاوت‌های قابل توجهی در شکل بینی در میان جمعیت های انسانی وجود دارد، بسیاری از این تغییرات می تواند توسط رانش ژنتیکی تصادفی تنهایی توضیح داده شود». این را محقق دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ارسلان زیدی و نویسنده اول این مطالعه می‌گوید. او ادامه می‌دهد:« خصوصیاتی شبیه رنگ پوست، عرض بینی، بیشتر استثناء هستند، تا قائده. این چیزی است که پیش از این گفته می‌شد، اما ما نشان دادیم که این‌طور نیست».

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا