اصفهان، شهری برای «گردشگری شبانه»

رونق گردشگری و اراده کشورها برای بهره گیری هر چه بیشتر از منافع مختلف به ویژه منافع اقتصادی ناشی از آن، تلاش جوامع را برای به کارگیری بهینه عناصر زمانی و مکانی در جهت جذب گردشگران بیشتر و ایجاد فرصت های جدید در این زمینه برانگیخته است.

با توجه به ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گردشگری شبانه در کشور ما و همچنین وجود زمینه ها و امکانات بالقوه ای از قبیل وجود زیارتگاه ها، آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی، مناسبت های آیینی و مطلوبیت محیطی، این نوع گردشگری می تواند از جایگاه ویژه و قابل توجهی برخوردار باشد.

رونق گردشگری و اراده کشورها برای بهره گیری هر چه بیشتر از منافع مختلف به ویژه منافع اقتصادی ناشی از آن، تلاش جوامع را برای به کارگیری بهینه عناصر زمانی و مکانی در جهت جذب گردشگران بیشتر و ایجاد فرصت های جدید در این زمینه برانگیخته است.

در این خصوص، یک مطالعه علمی پژوهشی توسط محققینی از دانشگاه های شیراز و مازندران به انجام رسیده که در آن وضعیت پنج شهر کشور شامل شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد و یزد از نظر چهار معیار کلی شامل «جاذبه ها و خدمات»، «وضع موجود شهر در شب»، «مطلوبیت محیطی» و «وضعیت حمل و نقل شبانه» به منظور برنامه ریزی و توسعه گردشگری شبانه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.

برای انجام این پژوهش، داده های مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانه ای و تکمیل پرسشنامه گردآوری شده و سپس با استفاده از روش های آماری، تجزیه و تحلیل گردیده است.

این اطلاعات و داده ها، از کارشناسان، استادان دانشگاه ها و مدیران سازمان های گردشگری با حداقل 15 سال سابقه مدیریتی، اجرایی و تحقیقات کاربردی در حوزه گردشگری جمع آوری شده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، اصفهان با کسب بالاترین امتیاز، حائز رتبه نخست از نظر اولویت بندی توسعه گردشگری شبانه گردید.

طبق این نتایج، شهر تبریز با فاصله ای قابل توجه از اصفهان، رتبه دوم را کسب نموده و شهرهای مشهد، شیراز و یزد به ترتیب در جایگاه های سوم تا پنجم رتبه بندی قرار گرفتند.

محققین بر اساس نتایج کسب شده از این پژوهش، چنین نتیجه گیری نموده اند که در صورت اراده بر پایه گذاری و توسعه ی گردشگری شبانه در سطح ملی، بر اساس تلفیق نظرات کارشناسان حوزه گردشگری، شهر اصفهان با امتیازی قابل ملاحظه در میان پنج شهر مورد بررسی، می تواند به عنوان گزینه ترجیحی مطرح باشد.

نتایج این پژوهش، اخیرا و در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در فصل نامه «برنامه‌ریزی منطقه‌ای» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ رسیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: شیخ بیگلو، ر و تبریزی، ن. 1395. توسعه‌ی گردشگری شبانه‌ی شهری در ایران تحلیل مقایسه‌ای شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد و یزد. برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 6(24): 58-45.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا