کد خبر : 55741 یکشنبه 29 اسفند 1395 - 15:21:33
کشف-قدیمی-ترین-قارچ-جهان

گزارش تصویری از کشف قارچی با قدمت 99 میلیون سال

کشف قدیمی ترین قارچ جهان

سیناپرس: تیمی از پژوهشگران بین المللی در پی مطالعات ده ساله خود در زمینه کهرباهای باستانی موفق به کشف چهار نمونه از قارچ ها شدند که 99 میلیون سال قدمت دارند. این کشف به دلیل نادر بودن فسیل قارچ ها دارای اهمیت زیادی است.

تیمی مشترک از دیرینه شناسان کشورهای چین؛ نیوزلند و ایالات متحده آمریکا در مطالعات جدید خود موفق به شناسائی و کشف چهار فسیل کاملا دست نخورده و سالم قارچ شدند.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که این قارچ ها حدود 99 میلیون سال پیشینه داشته و در منطقه برمه در داخل قطرات کهربا باقی مانده اند. به گفته دانشمندان این نمونه ها، قدیمی ترین نمونه های فسیل کشف شده از قارچ ها در تاریخ علم محسوب می شوند. یافته های دانشمندان همچنین حاکی از این موضوع است که این قارچ ها از 4 گروه مختلف بوده و ساقه و کلاهک آن ها کامل سالم باقی مانده و شیارهای زیرین آن ها به خوبی قابل رویت هستند. این شیارها بین 2 تا 3 میلیمتر طول دارند.

گفتنی است سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده پرفسور هوانگ دی یینگ از موسسه زمین شناسی و دیرینه شناسی نانجینگ قرار دارد که از زیر مجموعه های آکادمی ملی علوم کشور چین به شمار می رود. این قارچ ها در پی مطالعاتی به دست آمد که طی ده سال گذشته ادامه داشته و طی آن بیش از 20 هزار قطعه از کهرباهای باستانی کشف شده در برمه مورد مطالعه قرار گرفتند.

در این مطالعات همچنین پژوهشگران موفق به شناسائی سه گونه مختلف از سوسک هایی شدند که از قارچ تغذیه کرده و 125 میلیون سال پیش زندگی می کردند. مطالعات فوق از این نظر دارای اهمیت است که اطلاعات جدیدی از تنوع قارچ ها در دوران باستان را در اختیار دانشمندان قرار داده و تاریخ وجود قارچ ها در کره زمین را بیش از 25 میلیون سال به عقب باز می گرداند. قارچ های خوراکی از نظر ریخت شناسی یکی از شاخه های قارچ های سمی محسوب می شوند که دارای بدنی نرم و آسیب پذیر هستند که به همین دلیل امکان فسیل شدن آن ها بسیار کم بوده و نمونه های کشف شده از آن ها بسیار نادر هستند. تا پیش از این کشف جدید تنها 5 نوع از قارچ های باستانی کشف شده بود که آن ها نیز در داخل کهربا قرار داشتند.

یکی از قارچ هایی که  پیش از این کشف جدید در نیوجرسی ایالات متحده آمریکا به دست آمده بود در نوعی از کهربا به نام کهربای دومینیکن قرار گرفته و 20 میلیون سال قدمت داشت.

منبع: xinhua