راهکارهای پیش روی کشور برای عبور از چالش کم آبی

اما در چنددهه اخیر به دلیل رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا برای آب، صنعتی شدن جوامع و نیز بروز پدیده تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، میزان سرانه آب به ازای هر نفر، کاهش چشمگیری یافته است که تداوم این روند می تواند آثار غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.

سرمایه گذاری در زمینه آب کافی نبوده است

حسین نیازآذری؛ نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: امروز یکی از مهم ترین چالش های آب در کشور، عدم توجه به محیط زیست است. اگر واقعا به محیط زیست توجه شود، آب در تنگنا قرار نمی گیرد.

وی، مدیریت مصرف آب در بخش شرب و کشاورزی را از دیگر چالش های عمده آب در کشور برشمرد و اظهار کرد: باید برای مدیریت بهینه مصرف آب در جامعه، فرهنگسازی مناسبی صورت بگیرد تا بتوان منابع ملی آب را حفظ کرد.

نیازآذری با انتقاد از سرمایه گذاری ناکافی در زمینه آب، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز سرمایه گذاری در بحث آب صورت نمی گیرد. هرچند آقای رییس جمهور اعلام کردند که برنامه های سالشان توجه به بحث آب و محیط زیست است اما این امر می بایست شکل واقعی به خود بگیرد. خوشبختانه مجلس هم در برنامه ششم توسعه و هم بودجه سال 96 به این موضوع توجه کرده و امیدواریم دولت بتواند در سایه این توجه، اقدامات عملی انجام دهد.   

بهینه سازی مصرف آب با ارایه الگوی کشت

نظر افضلی؛ نماینده مردم نهبندان و سربیشه و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز با تاکید بر لزوم اعمال مدیریت مناسب برای منابع آب، تصریح کرد: در سال های اخیر به دلیل بروز خشکسالی ها و کاهش نزولات آسمانی، حجم مخازن آب های زیرزمینی رو به کاهش است. بنابراین می بایست یک مدیریت مناسب در زمینه منابع آب اعمال گردد.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه مقرر شده که دولت الگوی کشت هر منطقه را مشخص کند تا بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی صورت بگیرد.

افضلی یادآور شد: اقدامات صورت گرفته در زمینه انتقال آب با لوله و گسترش آبیاری های تحت فشار، حرکت های بسیار خوبی بوده است که جای تشکر دارد اما در عین حال به برخی از اقدامات مانند احیای قنوات توجه چندانی نشده است. در سال های اخیر به دلیل احداث چاه های عمیق، قنوات از دسترس خارج شده اند که کار بسیار اشتباهی بوده است. به نظر می رسد که دولت باید اعتبارات مناسبی به احیای قنوات به ویژه در استان های کویری اختصاص دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر لزوم ارتقای فرهنگ عمومی برای مصرف بهینه آب، تاکید کرد: برای عبور از چالش های آب، همکاری مردم از شروط اساسی است. به عنوان مثال برای دوش گرفتن یا شستن اتوموبیل نیاز به مصرف 3 مترمکعب آب نیست!

وی متذکر شد: خوشبختانه کشور ما از پتانسیل دسترسی به آب دریاها بهره مند است و می توان با استفاده از آب شیرین کن ها، آب شرب مورد نیاز بخش هایی از کشور را تامین کرد. در کنار این می بایست به بحث مطالعه آب های ژرف و گسل‌آب ها توجه بیشتری شود.

80 درصد ذخایر استراتژیک آب کشور از دست رفته است

محمدرضا تابش؛ نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، مهم ترین چالش کنونی آب در کشور را، مصرف این مایع حیات‌بخش خارج از استانداردهای بین المللی و ملی عنوان و اظهار کرد: تقریبا 80 درصد ذخایر استراتژیک آب کشور از دست رفته و این موضوع زنگ خطر در بحث محیط زیست و به ویژه در موضوع آب را به صدا درآورده است.

وی، راهکار عبور از بحران آب را اتکا به علم و تخصص دانست و گفت: از 400 میلیارد مترمکعب نزولات جوی سالیانه، 300 میلیارد مترمکعب آن به صورت تبخیر و تعرق از دست می رود. امروزه در دنیا روش های جدیدی به کار گرفته می شود که این تبخیر و تعرق را کم می کند. ما هم با توجه به خشک بودن اقلیم کشورمان، باید حتما از این روش ها بهره بگیریم.

تابش با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در زمینه تصفیه و بازچرخانی آب، گفت: ما باید در مصرف آب کشاورزی تجدید نظر اساسی کنیم. از 100 میلیارد مترمکعب آب قابل استحصال کشور، 90 میلیارد مترمکعب صرف کشاورزی می شود که باید این مقدار را کاهش دهیم. علاوه بر این، گسترش روش های آبخیزداری و آبخوانداری می تواند تا حد زیادی جلوی هدررفت آب را بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات خاطرنشان کرد: شبکه توزیع آب ما فرسوده است که باید هرچه زودتر بازسازی شود. در حال حاضر حدود 25 درصد پرتی آب در شبکه ها داریم که رقم بسیار بالایی است.

وی افزود: الان تکنولوژی های جدیدی آمده که حتی در مناطق خشک، آب مصرفی خانوارها به وسیله توربین هایی از هوا تامین می شود. ما باید از این تکنولوژی ها هم در کشورمان استفاده کنیم.  

پرهیز از کشت محصولات آب‌بر برای عبور از دوره های تنش آبی

علی اکبری؛ نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم در این ارتباط، اظهار کرد: خوشبختانه هم در برنامه ششم توسعه و هم بودجه 96، موضوع آب به عنوان اولین محور مورد توجه قرار گرفته است. ما در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس این مساله را کاملا رصد و تلاش کردیم نیازهای قانونی دستگاه های ذیربط را هم در برنامه ششم و هم بودجه 96 به تناسب مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به مقدار بسیار اندک منابع آب شیرین در دنیا، گفت: از این مقدار بسیار کم، کمترین میزان در منطقه آفریقا و خاورمیانه قرار دارد و متاسفانه کشور ما هم در این محدوده واقع شده است. بنابراین منابع آب شیرین در کشور ما هم کم است و هم پراکنش نامتوازنی دارد و بایستی تلاش کنیم که همین مقدار آب به خوبی مدیریت شود.

اکبری در پایان تصریح کرد: از نظر کارشناسی اگر همین مقدار آب را به درستی مدیریت کنیم و از کشت محصولات آب‌بر پرهیز نماییم، امکان عبور از دوره های تنش آبی وجود دارد. 

 

گفتگو: سیداحمد طبائی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا