کشف فسیل غول پیکر خرس قطبی

پژوهش های جدید باستان شناسی در قطب شمال منجر به کشف شواهدی از اجداد خرس های قطبی شد. تیمی از باستان شناسان در مطالعات و کاوش های اخیر خود در محوطه باستانی والاپکا در مناطق شمالی آلاسکا موفق به کشف جمجمه  یک خرس قطبی بسیار بزرگ شدند. این محوطه دارای پیشینه ای برابر با 4 هزار سال است. پس از انجام مطالعات اولیه و بررسی های میدانی، از جمجمه فوق الذکر نمونه برداری شده و آزمایش رادیوکربن انجام شده جهت تعیین قدمت و سن این جمجمه نشان می دهد که خرس قطبی فوق در حدود هزار و سیصد سال پیش زندگی می کرده است.

اندازه گیری ابعاد جمجمه این خرس قطبی نشان می دهد که طول آن در حدود اندکی بیش از 40 سانتیمتر بوده و چشمان حیوان بر اساس شرایط طبیعی خرس های قطبی امروزی در بخش جلوئی جمجمه واقع شده است. بخش تحتانی و انتهایی این جمجمه بر خلاف نمونه خرس های قطبی امروزی، باریک تر و کشیده تر است.

اندازه گیری ابعاد این جمجمه نشان می دهد که طول آن در حدود اندکی بیش از 40 سانتیمتر بوده و چشمان حیوان بر اساس شرایط طبیعی خرس های قطبی امروزی در بخش جلوئی جمجمه واقع شده است. بخش تحتانی و انتهایی این جمجمه بر خلاف نمونه خرس های قطبی امروزی، باریک تر و کشیده تر است.

رافائلا سیتمل مایر پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی که یک متخصص زیست شناس و دامپزشک محسوب می شود، در مطالعات خود طی سال های گذشته موفق به کشف تعداد زیادی جمجمه خرس های قطبی شده و اقدام به بررسی و مقایسه آن ها با یکدیگر کرده است. ماحصل پژوهش های وی در قالب مجموعه ای مشتمل بر 300 جمجمه از خرس های قطبی گرداوری شده که در موزه دانشگاه آلاسکا به نمایش گذاشته شده است.

آن جنسن متخصص باستان شناس و از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی با بررسی و مطالعه جمجمه کشف شده اعلام کرد که این جمجمه به نوعی خاص از خرس های قطبی با عنوان (weasel bears) یا شاه خرس قطبی تعلق دارد. این نوع از خرس های قطبی با نژاد حال حاضر خرس ها که در منطقه قطب شمال زندگی می کنند، دارای تفاوت هایی هستند.

گفتنی است در فهرست و مشخصات خرس های قطبی منطقه Utqiagvik، این خرس وجود ندارد و احتمالا دلیل این موضوع، منقرض شدن این گونه از خرس های قطبی در زمانی است که پژوهشگران نسبت به بررسی و جمع آوری اطلاعات فوق اقدام می کردند.

تیم پژوهشی فوق الذکر در حال بررسی و مطالعه بقایای کشف شده در منطقه بوده و این پژوهش ها همچنان ادامه خواهد داشت. احتمالا با بررسی نمونه فوق، اطلاعات جدیدی درباره منشا و چگونگی تکامل خرس های قطبی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

منبع: westerndigs.org