ادامه فعالیت مغز بعد از مرگ

اما یک مطالعه اخیر ممکن است علم و دین را هم‌سو کند. مطالعه اخیر که توسط پزشکان کانادایی از دانشگاه اونتاریوی غربی انجام شده، نشان می‌دهد؛ فعالیت‌های مغزی برای دقایقی بعد از مرگ کلینیکی ادامه داشته است.

به طور کلی یک انسان وقتی مرده در نظر گرفته می‌شود، که قلب شخص هیچ فعالیتی را روی نمایشگر الکترو کاردیو گراف یا ECG نشان ندهد. به این وضعیت مرگ کلینیکی گفته می‌شود، و برای یافتن اینکه بعد از این اتفاق چه رخ می‌دهد، پزشکان به بررسی‌های پزشکی از جمله ثبت امواج مغزی برای 4 بیمار که در واحد مراقبت‌های ویژه درگذشته بودند ادامه دادند.

بعد از این که دستگاه‌های کمکی حیات از بیمار جدا شده و خاموش شدند، محققان توسط نوار مغزی یا EEG فعالیت لوب پیشانی افراد را اندازه گرفتند. در حالیه در این وضعیت هیچ ضربان قلبی یا پالس قلبی وجود نداشت، امواج مغزی نشان دهنده  انفجاری از امواج دلتا بودند؛ امواجی که تنها پیش از این در خواب عمیق دیده و ثبت شده بود. البته این امواج در همه این چهار مریض ثبت نشد و فعالیت‌های مغزی این چهار بیمار شباهت‌های بسیار کمی داشتند. در حقیقت امواج مغزی نشان دهنده خواب عمیق تنها در یکی از افراد درگذشته ثبت شده و به صورت رازآلودی برای حداقل 10 دقیقه ادامه داشته است. این اتفاق ممکن است نشان دهنده این باشد که فرآیند مرگ برای همه افراد یکسان نیست، یا شاید نشان دهنده این موضوع باشد که بعد از مرگ اتفاق دیگری رخ می‌دهد؟

( فیلم انتهای متن را ببینید)

سال گذشته دو مطالعه نشان دادند که ژن‌ها بعد از مرگ همچنان به عملکردشان ادامه می‌دهند، این فعالیت در برخی موارد شدید‌تر بوده و تا روزها بعد از مرگ بیمار ادامه داشته است. با این حال هنوز بیشتر مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت‌های مغزی بعد از یک اوج در هنگام مرگ از بین می‌روند، اما مورد اخیر نشان دهنده این موضوع بود که بعد از اوج مشاهده شده در اکثر آدم‌ها که بر اثر کمبود اکسیژن و تقلای مغز رخ می‌دهد، برخی فعالیت‌ها ادامه پیدا می‌کنند. با این حال این یافته ممکن است بسیاری از دریافت‌های علمی و حتی اخلاقی درباره مرگ را دستخوش تغییر کند، هرچند مطالعه کوچکتر از آن بوده که بتوان از آن نتیجه‌ای گرفت.

علاوه بر این محققان می‌گویند، این نتیجه ممکن است بر اثر یک اشتباه یا خطا در دستگاه رخ داده باشد. هر چند تجهیزات پزشکی خطایی نشان نداده و این خطا در مورد دیگر افراد ثبت نشده است. در حقیقت هنوز هیچ توضیح بیولوژیکی برای اتفاق رخ داده وجود ندارد. محققان این تحقیق می‌گویند:« بسیار سخت است که توضیح بیولوژیکی برای این فعالیت طولانی بعد از توقف گردش خون پیدا کنیم». با این همه بسیاری این را نشانه‌ای مهم در اثبات علمی حیات بعد از مرگ می‌دانند و مطالعات بعدی ممکن است نشان دهند، که واقعا همین‌طور است.

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا