کشف سفال های دوران عصر آهن در ارگ علیشاه

به گزارش سیناپرس و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهرام آجورلو گفت: قطعات شکسته و خرد شدۀ سفالی دوران تمدن اسلامی (ایلخانی تا قاجار) و 2 قطعه سفال شکستۀ عصر آهن و 2 قطعه سکۀ تاریخی 'نیازمند مرمت و پاکسازی' از آثار به دست آمده در ارگ علیشاه در یک ماه اخیر است.

وی افزود: ادامه کاوش ها در ماه جاری به کشف سیستم آبرسانی از 2 کانال، یک حوضچه فشارشکن و چند تنبوشه سفالی نیز منجر شد.

این باستان شناس همچنین به کشف بخشی از یک گور با تدفین ثانویه و دیوار چینه ای به لحاظ روابط لایه نگاری با قدمت بیش از 200 سال اشاره کرد.

وی افزود: در کاوش های این محوطه به بستری از خشت های نامنظم و ریخته و خشت های منظم و چیده شده که به لحاظ روابط لایه نگاری قدمتی بیش از 200سال داشته؛ برخورد کردیم که در شرایط کنونی و تا حصول نتایج مطالعات آرکئومتریک می توان آن ها را به زلزلۀ تبریز در 236 سال پیش نسبت داد.

به گفته این باستان شناس، مقداری نمونه برداری باستان سنجی برای سال یابی به روش های رادیو کربن و ترمولومینسانس از محل کاوش برداشته شده است.

وی افزود: علاوه بر تثبیت موقت تدفین و تنبوشه های سفالی، سازه های معماری خشتی و سیستم آبرسانی با نصب داربست فلزی و پوشش کیسۀ نایلونی به طور موقت حفاظت شده؛ با این حال بدیهی است که این آثار نیازمند حفاظت و نگهداری پایدار و بلند مدت هستند.

بر اساس این گزارش، پس از گودبرداری های غیرمجاز در حدفاصل گوشه شمال غربی عرصه اثر ملی ارگ تبریز و محوطه جنوبی عرصه اثرملی عمارت تاریخی فتح الله اف در روزهای 28 و 29 آبان ماه سال جاری گروه نقشه برداری آرکئوژئوفیزیکی محل گودبرداری و برجستگی های اطراف آن را مطالعه کرد که پس از آن وجود آثار تاریخی در لایه های پایینی و پیرامونی محل گودبرداری محرز شد.

پس از آن پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجوز کاوش اضطراری را صادر کرد.

در جریان کاوش های اولیه صورت گرفته، هیات باستان شناسی موفق شد بقایای کف آجری تخریب شده حیاط اثر ملی عمارت فتح الله اف و یک سازه خشتی – چینه ای که در نقشه های ژئوفیزیکی کوروش محمدخانی ثبت شده بود را شناسایی، خاکبرداری و مستندسازی کند.

در روزهای نخست کاوش های باستان شناسی نیز در محدوده آثار ملی ارگ علیشاه 'مسجد علیشاه' و عمارت فتح الله اف تبریز بخشی از شالوده های برج و باروی قلعه قدیم تبریز که سیاحان و مورخان به آن اشاره کرده اند و قطعاتی از سفالینه های دوران اسلامی و پیش از اسلام کشف شد.

ارگ تبریز (ارگ علیشاه) به بازمانده‌های ایوان جنوبی بنایی مربوط به قرن هشتم هجری گفته می شود که توسط تاج الدین علیشاه وزیر الجایتو ساخته شد.

در سال‌های بعد با استفاده از دیواره‌های اولیه مسجد قلعه‌ای نظامی به جای آن ساخته شد که این بنا تا اواخر دوران قاجار مورد استفاده قرار گرفت. زلزله ویرانگر تبریز در قرن دهم که این شهر را با همه بناهای تاریخی‌اش ویران کرد، بخش اعظم این مجموعه را نیز فرو ریخت.

در سال های قبل از انقلاب این بنا تبدیل به باغ ملی یا گردشگاه عمومی شده بود و هم اکنون در بخشی از محوطه آن طرح توسعه مصلای تبریز در حال اجراست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا