برای طول عمر بیشتر، صاحب فرزند شوید!

شاید فردریش نیچه در زمان بیان این جمله که "آنچه ما را نمی کشد، قوی ترمان می کند"، پدر و مادر شدن را مدنظر نداشت. در مطالعات قبلی مشخص شده بود که تنهایی یا از دست دادن شریک زندگی می تواند روند مرگ افراد را سرعت ببخشد.

مطالعه اخیر که توسط محققان موسسه کارولیسنکا سوئد انجام شده است، نخستین پژوهشی است که اثربخشی مثبت بچه دار شدن بر طول عمر والدین را نشان می دهد.

دانشمندان بر این باور نیستند که این مسأله ناشی از یک اثر بیولوژیکی باشد، بلکه این نتیجه ناشی از شکل گیری یک شبکه حمایتی است که با بچه دار شدن ایجاد می شود.

افرادی که دارای پیوندهای خانوادگی محکم تری هستند، بیشتر به پزشک مراجعه می کنند، فعال تر بوده و از سوی اعضای خانواده خود مورد مراقبت و توجه قرار می گیرند.

دکتر کارین مودیگ از بخش اپیدمیولوژی موسسه کارولیسنکا تأکید می کند: فرزند دار شدن با افزایش طول عمر والدین در ارتباط است. حمایت فرزندان از والدین در دوره سالمندی، اهمیت ویژه ای در سلامت و طول عمر آنها ایفا می کند. در دوره سالمندی، استرس والدین کاهش یافته و به جای آن، پدر و مادر می توانند از مزایای حمایت اجتماعی از سوی فرزندان خود برخوردار شوند.

در این مطالعه اطلاعات نزدیک به 1.5 میلیون نفر از افرادی که در سال 1911 متولد شده بودند، از لحاظ زمان مرگ و تعداد فرزندان مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج بدست آمده نشان داد، خطر مرگ – صرفنظر از داشتن یا نداشتن فرزند – با افزایش سن بیشتر می شود؛ اما پس از محاسبه عوامل تأثیرگذار مشخص شد که امید به زندگی در بین افراد صاحب فرزند بیشتر از افراد بدون فرزند بود.

براین اساس، مردانی که صاحب فرزند می شوند، دو سال بیشتر از مردان بدون فرزند عمر می کنند و این میزان در بین زنان صاحب فرزند 18 ماه است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا