آهن ربا سرطان را ردیابی می کند

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری مهر، هنگامیکه آهن رباهای ریز به بدن بیمار تزریق شوند، می توان با استفاده از یک میله آهن ربا (چیزی شبیه فلزیاب)  گره های لنفاوی نزدیک به محل وجود سرطان را ردیابی کرد.

گره های لنفاوی نوعی سیستم لنفاوی تشکیل می دهند که مایعات را از بافت تمام بدن خارج کرده و به جریان خون وارد می کنند. اگر سلول های سرطانی وارد این سیستم شوند، بیماری به سرعت در بخش های دیگر بدن گسترده می شود.

روش سنتی شناسایی گره لنفاوی، تزریق  ماده رادیواکتیو به حوزه ای است که تومور در آن وجود داشته است. اما فناوری جدید به جای رادیواکتیو از دانه های ریز آهن ربا استفاده می کند که اندازه آنها یک صدم گلبول های قرمز است. دانه های آهنربایی از دی اکسید آهن ساخته شده اند تا نوعی میدان مغناطیسی ایجاد کنند.

سپس با شکر پوشانده می شوند تا به بافت های بدن آسیبی نرسانند. در ادامه، ۲۰ دقیقه پس از تزریق این دانه ها در اطراف محل تومور، آنها به سمت سیستم های لنفاوی حرکت می کنند. جراح یک میله حساس به نام Sentimag را بالای محل رشد تومور نگه می دارد.

تحقیقی در دانشگاه کالیفرنیا با حضور ۱۶۰ زن مبتلا به سرطان نشان داد استفاده از این دانه ها موثرتر از روش رادیواکتیو است. دانشگاه بیمارستان ساوث منچستر انگلیس  این فناوری را در انگلیس به صورت آزمایشی اجرا می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا