توان توربین های گازی توسط محققان کشور افزایش یافت

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری مهر، اسحاق عباسی برگزیده جشنواره خوارزمی و مجری طرح بسته ارتقاء توان توربین گاز MGT-۷۰ اظهار داشت: این توربین به عنوان یکی از پرکاربردترین توربین های گازی در حال سرویس در ایران به شمار می رود.

عباسی افزود: از این رو برنامه های توسعه ای و ارائه بسته های تجاری نوآورانه روی این نوع توربین ها جزء فعالیت های مهم تحقیق و توسعه به شمار می رود. این نوع توربین ها به عنوان گزینه با ارزش برای سرمایه گذاری در ارتقاء، بهینه سازی توان و بهره وری توربین ها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه به همین دلیل در راستای طراحی بسته هایی برای ارتقاء توربین های گازی برآمدیم، اظهار داشت: این بسته به عنوان یکی از جدیدترین نوآوری ها است که باعث بهبود توان خروجی توربین های گازی می شود و در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین تغییرات قابل اجراست.

به گفته وی، طراحی این بسته بر مبنای بهینه کردن زاویه قرارگیری پره های راهنمای ورودی کمپرسور در توربین های گازی قرار گرفته است؛ با تغییر زاویه ورودی کمپرسور، توان خروجی افزایش می یابد.

عباسی با اشاره به مزیت به کارگیری این طرح خاطر نشان کرد: پیاده سازی این طرح دارای جوانب مختلفی با توجه به طراحی کمپرسور مورد استفاده در تورربین های گازی است که تعیین میزان بازشدن پره های راهنمای ورودی با توجه به راندمان کمپرسور از دستاوردهای پیاده سازی این طرح به شمار می رود.

وی افزود: یکی از مهمترین موارد پیاده سازی این طرح، استفاده از شبیه ساز واقعی برای تغییر برنامه نرم افزار سامانه کنترل متناسب با تغییرات صورت گرفته در جابجایی پره های راهنمای ورودی است تا توربین گاز در مواجهه با شرایط مختلف محیطی از جمله افزایش دما انعطاف پذیری داشته باشد.

عباسی اضافه کرد: برای رسیدن به این هدف، منحنی عملکرد جدید کمپرسور در نسخه های مختلف این توربین مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات مورد نیاز در نرم افزار سامانه کنترل منطبق با عملکرد جدید توربین گاز استخراج شده و در توربین جایگزین شده است.

این طرح رتبه دوم طرح های توسعه ای در گروه تخصصی مکانیک، سی امین جشنواره خوارزمی را کسب کرده است.

توربین گاز، (Gas Turbine)، یک ماشین دوار است که براساس انرژی گازهای ناشی از احتراق ، کار می‌کند. کاربرد روز افزون توربینهای گازی در صنایع مختلف، به خصوص در صنایع نفت و الکترونیک، از قبیل به حرکت در آوردن پمپهای بزرگ در داخل خطوط لوله نفت و گاز ، تامین انرژی مورد نیاز کارخانه‌ها و مناطق خاص جدا از شبکه بسیار چشمگیر و قابل توجه است. همچنین در صنعت تولید نیروی برق شبکه‌های سراسری، با عنوان واحدهایی قادرند سریع در مدار قرار گیرند بسیار مورد توجه هستند.

از این تجهیزات در نیروگاهها برای تولید برق ( معمولا برای جبران بارپیک) موتورهای جلوبرنده (هواپیما، کشتیها و حتی خودروها)، در صنایع نفت و گاز برای به حرکت درآوردن پمپها و کمپرسورها در خطوط انتقال فرآورده‌ها و… استفاده می‌شود که امروزه کاربرد توربینهای گازی در حال گسترش است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا