تعامل فناورانه حوزه مهندسی و پزشکی حل مشکلات بیماران را به همراه دارد

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری ایسنا، با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی‌وفناوری رییس جمهور و دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح کلان ملی «پاراواک» برای کمک به حرکت بیماران ضایعه‌های نخاعی در دانشکده توان‌بخشی و مجتمع خدمات توانبخشی رفیده رونمایی شد.

ستاری، پاراواک را یکی از پروژه‌های موفق حاصل همکاری حوزه مهندسی و پزشکی دانست و گفت: این طرح کلان ملی فناوری نمونه‌ای موفق از همکاری فناورانه میان رشته‌ای است و در حوزه مرز دانش با ارتقای فناوری‌های عصبی، یکی از اقدامات بزرگ حوزه مرز دانش به شمار می‌رود.

معاون علمی وفناوری رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت تعامل میان حوزه‌های گوناگون فناوری و میان رشته‌ای اظهار کرد: با توجه به فاصله میان دانشکده‌های پزشکی از دانشگاه‌های مهندسی، طرح پاراواک از این جنس هست، هرچند شکل گرفتن پروژه‌های فناورانه میان رشته‌ای دشوار است و باید با حذف این فاصله و ایجاد زمینه‌های تعامل میان رشته‌های گوناگون از جمله مهندسی و پزشکی، زمینه اقدامات بزرگ فناورانه فراهم شود. این یکی از مأموریت‌های مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری است.

وی یادآور شد: نتیجه سال‌ها کار علمی و فناورانه تیمی در مرکز تحقیقات دانشگاه علم و صنعت و دیگر دانشگاه‌ها با تلاش تیم دکتر عرفانیان و مرکز طرح کلان ملی معاونت علمی امروز به ثمر نشست و اگرچه طرح هنوز مراحل پایان آزمون‌های بالینی را می‌گذراند؛ اما خوشبختانه به مرحله‌ای رسیده است که قابلیت تجاری سازی آن وجود دارد.

ستاری با اشاره به تحقق فازهای بعدی این پروژه برای پوشش بخش گسترده‌ای از مشکلات بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی، گفت: این محصول برای همه بیماران قابل استفاده نیست و البته بیماران با شرایط خاص را می‌توان درمان کرد؛ اما با ملحق شدن تیم‌های جوان و خلاق به این پروژه، با همکاری و حمایت وزارت بهداشت برای تاییدیه‌های بالینی این پروژه به زودی وارد بازار تجاری شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، طرح کلان ملی پاراواک حاصل تلاش چندین ساله محققان دانشگاه‌های علم و صنعت و توانبخشی و مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی است که در طولانی مدت محقق شده و با حمایت معاونت علمی اکنون این دستگاه تحویل داده شده و در مرحله انجام کلینیکی قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا