«آلبا» میزبان پژوهشگران ایرانی می‌شود

«آلبا» به معنای طلوع خورشید در اسپانیایی یک سنکترون یا شتاب دهنده حلقوی است، که در بارسلونای اسپانیا قرار گرفته است. سنکترون با کمک میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، تابش الکترومغناطیسی تولید می‌کند ذراتی که با سرعتی نزدیک به سرعت نور در یک محیط الکترومغناطیسی حرکت می‌کنند، در جهت حرکتشان، نوری منتشر می‌کنند که تابش سینکروترون یا نور سنکروترون نامیده می‌شود. تابش سنکروترن یک امکان توانمند برای مطالعه ساختمان مولکولی و تغییرات شکل و ترکیبات سلولی در هنگام واکنش‌های شیمیایی است که در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی و کاربردی در فیزیک، پزشکی، صنعت، زیست‌شناسی، باستان شناسی و … کاربرد دارد. استفاده از تابش سینکروترون برای علوم بنیادی و فناوری‌های کاربردی، رشد فزاینده‌ای را در چند دهه اخیر تجربه کرده است.

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایرنا؛ رضا اسدی‌فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری هدف از انعقاد قرارداد کاربری ایران از آزمایشگاه آلبا در اسپانیا را بهره‌مندی دانشمندان و پژوهشگران کشورمان از آزمایش‌های پیشرفته عنوان کرد و گفت: بر اساس این قرارداد، استفاده کاربران ایرانی از تابش سنکروترون برای انجام پژوهش‌های گوناگون در زمینه‌هایی همچون فیزیک، شیمی، علم مواد، پزشکی، زیست‌شناسی، باستان‌سنجی، محیط زیست و دیگر حوزه‌ها فراهم شده است.

وی ادامه داد: با امضای قراردادی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آزمایشگاه آلبا و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی هزینه‌های همکاری با آزمایشگاه آلبا تامین می‌شود.

اسدی‌فرد، با بیان این‌ که تعداد زیادی آزمایشگاه عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌کنند، افزود: تمامی این کاربران می‌توانند برای انجام آزمایش‌های پیشرفته که آزمایشگاه‌های کوچک جوابگوی نیاز آنها نیست از شتابگر سنکروترون مانند آن چه که در آزمایشگاه آلبا موجود است، استفاده کنند.

وی با اشاره به توافق با آزمایشگاه آلبا برای 20 روز آزمایش معادل 480 ساعت در 60 شیفت کاری برای بهره‌مندی کاربران ایرانی از باریکه سنکروترون آلبا افزود: برای بهره‌گیری بهینه و کارشناسی شده از این فرصت، دانشگران و پژوهشگران کشور در رشته‌های گوناگون دعوت شده‌اند تا در زمینه‌ی کاربری از تابش سنکروترون در پیشبرد پژوهش های خود، طرح‌های پیشنهادی را تهیه و در سامانه‌ی ویژه ی این برنامه ثبت کنند.

وی با اشاره به پیش‌بینی اعزام 10 تا 15 گروه از دانشگاه های ایران برای انجام آزمایش به کشور اسپانیا، اظهار کرد: ارزیابی دقیق طرح های پژوهشی برای استفاده از تابش سنکروترون در کارگروه علمی برنامه کاربری ایران از آزمایشگاه آلبا توسط متخصصان ایرانی انجام می‌گیرد، همچنین در کنار اساتید داخلی، چهار نفر از کاربران ایرانی سنکروترون که در حال حاضر در آزمایشگاه‌های بین المللی مشغول به کار هستند، برای کمک به داوری طرح‌ها، برگزیده شده‌اند.

مدیر شبکه آزمایشگاهی با اشاره به ارائه بیش از یک میلیون خدمت آزمایشگاهی و سرویس‌دهی بیش از 330 آزمایشگاه عضو این شبکه شامل مراکز دانشگاهی، پژوهشگاه و شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: اکنون 41 آزمایشگاهXRF ، 68 آزمایشگاه XRD، 16 آزمایشگاه TEM، 61 آزمایشگاه SEM، 100 آزمایشگاه IR و فناوری‌های وابسته به آن، 2 آزمایشگاه SAXS، 1 آزمایشگاه XPS و ده‌ها آزمایشگاه در سایر حوزه‌ها به اساتید، پژوهشگران و دانشجویان ایرانی خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی فعالان علمی، پژوهشی و فناوری کشورمان از امکانات موجود در آزمایشگاه آلبا گفت: بخش قابل توجهی از این کاربران را صنایع مختلف کشور از صنایع فولاد، پتروشیمی، داروسازی، انرژی، غذایی؛ آرایشی و بهداشتی تشکیل می دهند.