هوش مصنوعی از حرف تا واقعیت

انقلاب صنعتی عظیم انگلستان به موفقیت رسید چراکه توسط دولتی در ذات امپریالیست و سایر نهادها حمایت میشد. در وضعیت کنونی نیز AI یا هوش مصنوعی توسط تمام تکنولوژی‌های حال حاضر پشتیبانی می‌شود تا به هدفش یعنی تبدیل شدن به یک ماشین فوق هوشمند دست یابد. هرچند استوین هاوکینگ درباره خطرات هوشمندی بیش از حد AI به ما هشدار داده و گفته است که توسعه AI میتواند عبارت "پایان نسل بشر" را برای ما هجی کند

6 گرایش تکنولوژی که تعریف جدیدی از AI ارائه خواهند داد

بازار تکنولوژی AI با سرعت بالایی در حال رشد است و استارت‌آپ‌هایی که در این زمینه خاص کار می‌کنند توسط غول‌های اینترنتی بکارگرفته‌خواهند‌شد. آیندهAI  ممکن است ترسناک به نظر آید اما کسب‌و‌کارها می‌توانند از قدرت AI برای خدمات پشتیبانی مشتری و انسانی‌تر رفتارکردن با ایشان بهره برد.

در ادامه به معرفی گرایشات تکنولوژیی می پردازیم که در سال‌های آتی بر AI حکمرانی خواهندکرد.

ایجاد زبان طبیعی و واقعی تر: این گرایش زیرمجموعه‌ای از AI است که با توجه به داده‌های اولیه، زبان تولید می‌کند. با وجود حجم بالای داده‌ها،شرکت‌ها نیازمند آن هستند که این  داده‌ها را باسرعت بالایی ترجمه و تحلیل کنند. جهت توسعه تکنولوژی AI که بتواند حجم وسیعی از داده‌ها را کشف و درک کند، تولید زبان واقعی تر و نزدیک تر به گویش های مرسوم از نیازهای اولیه خواهد بود.

اپلیکیشن‌های هوشمند: مطابق با نظر گارتنر در آینده هرگونه از انواع نرم‌افزارهای موجود از ابزار امنیتی گرفته تا اپلیکیشن‌هایی مانند بازاریابی و ERP با استفاده از قابلیت های AI بکارگرفته می‌شوند.

اشیا مرتبط به هم: با پیدایش IoT، اکوسیستم مرتبط به هم نیز به اشیای هوشمندی تبدیل خواهندشد که قدرت سیستم‌های مجهز به AI را به همه جا از جمله منازل ،دفترکار،کارخانه و تسهیلات پزشکی خواهند‌رساند.

سخت‌افزار مجهز به AI: هوش مصنوعی نیز مانند هر تکنولوژی دیگری، مالک اکوسیستم خود خواهدبود و از ابزار و واحد های پردازنده گرافیکی استفاده می‌کند که به‌طور ویژه برای کارهای AI محور، طراحی شده‌اند. همه شاهد بودیم که چگونه Nvidia از بازیهای ویدیوئی به هوش مصنوعی انقلابی رسید. مطابق با تخمین فوربز در حدود 3000 استارت‌آپ در جهان وجود دارند که از پلتفرم‌های Nvidia استفاده می‌کنند.

پلتفرم‌های یادگیری عمیق: یادگیری عمیق نوع خاصی از یادگیری در ماشین‌هاست که از شبکه‌های عصبی و لایه‌های چندمفهومی تشکیل شده‌است. بسیاری از اپلیکیش‌ها از یادگیری عمیق بهره می‌برند. AI آینده تمدن بشر است و با کمک یادگیری عمیق میتواند به مرزهای جدید دست یابد.

عوامل مجازی: همه با Siri و Google Now و…. آشنا هستیم . بحث بر سر این عوامل مجازی داغ است و از آنها برای ارائه خدمات به مشتری و پشتیبانی از ایشان و همچنین مدیریت هوشمند منازل استفاده می شود.

صنعت از AI نهایت استفاده را می برد

با راهیابی AI به عرصه تولید وصنعت، حتی اقتصاددانان MIT نیز از اینکه تکنولوژی خیلی سریعتر از آنکه برای افراد شغل ایجاد کند جایگزین آنها می شود، ابراز نگرانی کرده اند. برای مثال شرکت Foxconn با استفاده از AI جهت ارتقا فرآیندهای تولید خود، 60.000 نفر از نیروی انسانی خود را با ربات جایگزین کرده است. آنها مدعی شده‌اند که با این کار هزینه‌های درحال افزایش نیروی انسانی خود را جبران کرده‌اند.

این جایگزینی شغلی حتی نگران‌هایی را برای خبرنگاران و روزنامه نگارن نیز ایجاد کرده است، البته در حال حاضر،ربات‌‌ها تنها جهت تولید مطالب کمی بکار گرفته می شوند اما شکی نیست که در آینده نقش پررنگ‌تری خواهندداشت.

گوشی های هوشمند و هوش مصنوعی زندگی دیجیتال ما را تغییر می‌دهند

هوش مصنوعی تا مدتها برای کارگردانان هالیوودی به صورت یک جزء لازم اما علمی-تخیلی بود اما امروزه ماشین‌ها قدرت و توانایی پاسخگویی هوشمند به دستورات ما را دارند. گوشی‌های هوشمند و هوش مصنوعی همراه با هم امکانی بوجود آورده‌اند که بتوان ماشین‌های هوشمند موثر در زندگی‌مان را ارتقا ببخشیم. امروزه هر یک از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی درگیر ارتقا قابلیت هوشمند صدا برای محصولات خود هستند. اندروید اپلیکیشن Google Now را دارد و ویندوز از  Cortana بهره می‌برد. در آینده AI با گجت های ما مانند گوشی‌های هوشمند،تبلت و لپ‌تاپ و …. یکپارچه خواهد شد و این یکپارچگی گجت ها را به ابزاری تبدیل می‌کند که برای کاربر قابلیت تصمیم‌گیری بهتر و بهره‌وری بالاتر را به همراه آورد.

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله PC QUEST فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: شیوا اسکندری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا