شناسایی گونه جدیدی از باکتری‌های نمک‌دوست در کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، باکتری‌های نمک دوست نسبی انواعی از میکروارگانیسم‌ها هستند که محیط کشت بهینه رشد آنها باید حاوی 2.5-0.5 مولار نمک کلرید سدیم  باشد. نمونه‌هایی از چنین باکتری‌هایی در جنس‌های مختلف مانند هالوموناس، مارینو باکتر، هالوباسیلوس، سالینی ویبریو، فیلوباسیلوس، لنتی باسیلوس و … یافت می‌شوند.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این گونه جدید گفت: این گروه از میکروارگانیسم‌ها ترکیبات ارزشمند صنعتی مانند کاروتنوئیدها، بیوپلیمرها و آنزیم‌های هیدرولیتیکی تولید می‌کنند که در دامنه متفاوتی از تراکم نمک، دما و pH فعالیت می‌کند. پتانسیل بیوتکنولوژیک هالوفیل‌ها و نیز پراکنش زیستگاه‌های نمکی در سراسر جهان موجب شده است که تاکسون‌های جدیدی از این میکروارگانیسم‌ها در دهه‌های گذشته معرفی شوند.

وی افزود: تاکسون جدید اوشنوباسیلوس لانگوس (Oceanobacillus longus) باکتری گرم مثبت، مولد اسپور، میله‌ای بلند، هوازی و هالوفیل نسبی است که از منطقه آران و بیدگل ایران جداسازی شده است. سلول‌های این باکتری قابلیت حرکت دارند و این باکتری کلونی قهوه‌ای رنگ تولید می‌کند.

فاضلی خاطرنشان کرد: این باکتری در تراکم نمکی 1 تا 20 درصد رشد می‌کند؛ اما بهینه تراکم نمک برای رشد آن 5 درصد است. دمای بهینه رشد این باکتری 35 درجه سانتی‌گراد است و pH بهینه آن 7 تعیین شده است. آنالیز فیلوژنیک بر اساس تعیین توالی ژن 16S rRNAنشان داد که این باکتری به جنس اوشنوباسیلوس (Oceanobacillus) تعلق دارد. مناکینون MK-7 کینون غالب و دی آمینوپایمیلیک اسید پپتیدوگلیکان آن از نوع مزو است. درصد مولی G C در این باکتری 42.9 است و هیبریداسیون DNA-DNA نشان می‌دهد این باکتری از سایر اعضای جنس اوشنوباسیلوس (Oceanobacillus) متفاوت و قابل تمایز است.

 این میکروارگانیسم بومی با شماره دسترسی IBRC-M 10703 در بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ذخیره و قابل ارائه به دانشجویان و پژوهشگران در سراسر کشور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا