گزارش ویدئوئی از ربات چند کاره Vampire Bat

سینا پرس : پژوهشگران موفق به ساخت و طراحی ربات پرنده ای شده اند که قادر به پرواز در آسمان و حرکت بر روی زمین است . این ربات که طراحی آن با الهام گیری از خفاش ها ساخته شده است ، با نام خفاش خون آشام یا Vampire Bat  معرفی شده است .

سازنده این ربات پرنده تیم موسوم به DALER (Deployable Air-Land Exploration Robot) از کشور سوئیس است که تحقیقات خود را در موسسه EPFL انجام داده اند . این ربات پرنده دارای بال هائی با قابلیت جمع شدن و باز شدن بوده و در هنگام باز بودن کامل ، بال های طراحی شده  به این ربات امکان مانور مناسبی در آسمان می دهد .  این بال ها در هنگام نشستن ربات بر روی زمین ، جمع شده و ربات فوق دقیقا مانند یک خفاش بر روی زمین راه می رود .

سرعت پروازی این ربات ، بیست متر بر ثانیه بوده و سرعت آن در هنگام راه رفتن بر روی زمین ، شش سانتیمتر در ثانیه گزارش شده است . در همین زمینه یکی از اعضای تیم سازنده این ربات اعلام کرد : اگرچه سرعت راه رفتن این ربات بر روی زمین بسیار کند است ولی در نظر داشته باشید که ربات های پرنده ، قادر به راه رفتن بر روی زمین نیستند و معمولا ربات هائی که بر روی زمین با سرعت مناسبی حرکت می کنند نیز قادر به پرواز نبوده در حالی که ربات   Vampire Bat قادر به انجام هر دو عمل فوق است .

این ربات به خوبی می تواند در شرایط و محیط هائی که انسان در آن قادر به فعالیت نیست ، حرکت کرده و مفید باشد . برای نمونه در مناطق زلزله زده یا آسیب دیده توسط سیل و سایر عوامل طبیعی این ربات می تواند برای امور مختلفی مفید بوده و همچنین با قابلیت پرواز در ارتفاع و سطوح مختلف می تواند برای بررسی و مشاهده بخش های مورد نظر کاربر خود مورد استفاده قرار گیرد .

ایوان اکرمن Evan Ackerman از موسسه IEEE در مورد ویژگی های این ربات اعلام کرد : این ربات می تواند از سطح بالا و در هنگام پرواز ، هدف مورد نظر خود را شناسائی کرده و در هنگام کشف و شناسائی آن جهت بررسی بیشتر به زمین فرود آمده و سپس دوباره پرواز کند .

از دیگر ویژگی های این ربات ، مقاومت و نوع ساختار بدنه آن است که برای نمونه حتی پس از کوبیده شدن توسط چکش ، باز هم قادر به ادامه ماموریت خود بوده و مشکلی برای آن رخ نخواهد داد .

پژوهشگران سازنده این ربات اعلام کردند که در مرحله بعدی در نظر دارند قابلیت معلق ماندن در هوا به صورت ثابت را به این ربات اضافه کرده و همچنین شرایط فرود خودکار و پرواز دوباره آن را نیز بهبود بخشیده و اصلاح کنند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا