استحصال «انرژی باد» از شمال غرب ایران

یکی از مهم ترین و قابل دسترس ترین انرژی های نو، انرژی بادی می باشد که بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از این انرژی برای تأمین منابع نیروی خود بهره می گیرند.

با توجه به اهمیت استفاده از این گونه انرژی ها در کشور ما، پژوهشی به منظور امکان سنجی و بررسی پتانسیل به کارگیری انرژی بادی در شمال غرب ایران توسط محققینی از دانشگاه محقق اردبیلی به انجام رسیده است.

برای انجام این تحقیق کاربردی تحلیلی، اطلاعات و داده های مربوط به باد شامل سرعت و جهت آن از ایستگاه های هواشناسی شمال غرب ایران در دوره آماری بین سال های 2000 الی 2008 از سازمان هواشناسی کشور اخذ گردید. سپس فراوانی سرعت باد ایستگاه های مورد مطالعه به دست آمد. این داده ها بر اساس روش خوشه بندی فازی طبقه بندی گردیدند. سپس بر اساس این داده ها باد غالب و جهت باد در ایستگاه های مورد مطالعه تهیه گردید.

یکی از مهم ترین و قابل دسترس ترین انرژی های نو، انرژی بادی می باشد که بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از این انرژی برای تأمین منابع نیروی خود بهره می گیرند.

نتایج این تحقیق نشان داد که ایستگاه اردبیل، در بین تمام ایستگاه های مورد مطالعه دارای بیشترین فراوانی وقوع باد با سرعت 4 متر در ثانیه است که مقدار آن در طول دوره آماری مورد مطالعه، بیش از 5000 بار تکرار داشته است.

همچنین بر اساس این نتایج، ایستگاه های ارومیه و پارس آباد، دارای حداقل فراوانی وقوع باد با سرعت 4 با مقدار میانگین 577 بار تکرار بوده اند.

با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش، محققین اشاره نموده اند که شهرهای اردبیل و مشکین شهر بهترین وضعیت را برای استفاده از انرژی باد به صورت توربین بادی داشته و به کارگیری تجهیزات تولید انرژی بادی در این مناطق کاملا مقرون به صرفه است. ولی مناطقی مثل خلخال، مهاباد، ماکو، پیرانشهر، ارومیه، پارس آباد و میانه برای استفاده از این انرژی نامناسب هستند.

نتایج این مطالعه در فصل نامه «برنامه‌ریزی منطقه‌ای» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی منتشر گردیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: زینالی، ب. و عظیمی، ع. 1395. امکان سنجی پتانسیل انرژی بادی در شمال غرب ایران با استفاده از الگوریتم فازی. برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 6(24): 88-73.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا