حال محصولات این شرکت داخلی در صنعت پزشکی را با نمونه آلمانی آن مقایسه می‌کنند

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری ایرنا، به طور حتم دستیابی به توسعه متوازن در کشور در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب مزین به شعار 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' نامگذاری شده، نیازمند اراده و پشتکار قوی و همچنین اهتمام ویژه تمامی آحاد جامعه از جمله صنعتگران داخلی است.

بر این اساس، یک شرکت‌ دانش‌بنیان تازه تاسیس با فعالیت از سال 1389 در شهرک صنعتی شمس آباد در جنوب تهران توانسته است در حوزه تولید محصولات صنعت پزشکی و سلامت گام‌های موثری بردارد و هم اکنون پزشکان و بیمارستان‌ها محصولات این شرکت را با انواع خارجی با کیفیت مقایسه می‌کنند.

شرکت یاد شده در زمینه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی از جمله انکوباتور میکروبی (اتاق رشد باکتری)، انکوباتور یخچال‌دار پزشکی و همچنین سانتریفیوژ رومیزی کلاسیک و یخچال‌دار پزشکی 20 هزار دور در دقیقه به منظور رفع نیازهای آزمایش های میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، صنایع غذایی و موسسات تحقیقاتی فعالیت می‌کند و توانسته است برخی نیازهای آزمایشگاهی واحدهای تشخیص پزشکی در داخل کشور را تامین و به گفته غلامعلی فلاتی مجری طرح و مدیرعامل آن، با فروش بیش از 630 دستگاه از نوع سانتریفوژ 15 هزار دور از خروج 70 میلیارد ریال ارز از کشور جلوگیری کرده است و امسال مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها استقبال مناسبی از تولیدات این شرکت تازه تاسیس داشته‌اند.

فلاتی در خصوص دستگاه سانتریفیوژ رومیزی یخچال دار پزشکی 20 هزار دور در دقیقه، با تاکید بر این که این دستگاه براساس فناوری روز دنیا و مطابق با اصول فنی و ایمنی طراحی و ساخته شده است، گفت: این دستگاه کاربرد پزشکی دارد و برای جداسازی مواد یا ترکیباتی با حداکثر چگالی 1.2 kg/dm3 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به شیوع سرطان رحم در دنیا اظهار کرد: ساخت روتور سیتولوژی و فانل‌های مخصوص آن کمک شایانی به تفکیک سلولی، جداسازی و تشخیص سلول‌های سرطانی و کاهش خطاهای آزمایشگاهی به دلیل تعداد کم سلول‌های سرطانی در هر نمونه شده است؛ بعلاوه، سرعت فرایندهای آزمایشگاهی سیتولوژی را به طور چشمگیری افزایش داده است.

فلاتی همچنین با اشاره به تولید دستگاه انکوباتور کلاسیک و یخچال‌دار از سوی این شرکت دانش بنیان افزود: این دستگاه برای مواد مشخصی مناسب است و به دلیل دقت بالا برای تکثیر و نگهداری میکروارگانیسم‌هایی که نیاز به دماهای مشخص در بازه زمانی مشخص دارند، مناسب است.

مجری طرح و مدیرعامل شرکت‌ دانش‌بنیان 'پل ایده آل تجهیز' ادامه داد: حوزه کاری اصلی این دستگاه تست‌های طولانی مدت نگهداری، انکوباسیون یخچالی و انکوباسیون با دمای متغیر است.

اما از دیگر دستگاه‌های تولیدی این شرکت دانش بنیان دستگاه روتامیکس می‌باشد که به منظور هم زدن نمونه‌ها و مواد مختلف به کار می‌رود و این دستگاه‌ها دارای مصرف عمومی در آزمایشگاه‌های کلینیکال، غذایی، تحقیقاتی و صنعتی جهت مخلوط کردن نمونه‌ها به همراه گیره‌هایی مناسب از جنس مواد پلیمری است که به آسانی برای نگهداری لوله‌ها با حجم‌های مختلف استفاده می‌ شود.

مرتضی استاد رحیمی، عضو هیات مدیره شرکت نیز ضمن تقدیر از صندوق نوآوری و شکوفایی بابت اجرای سریع کارها و حمایت‌های موثر از شرکت‌های دانش بنیان، دقت و صداقت این سازمان را در انجام وظایف مثال‌زدنی توصیف کرد.

وی با بیان این که این شرکت دانش بنیان نمونه محصولات خود را برای بازاریابی به انستیتوی کارولینسکای سوئد (Karolinska Institutet) بعنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی اروپا در شهر استکهلم صادر کرده است، گفت: قصد داریم از طریق شرکت‌های صادراتی موفق دنیا که با دولت‌ها سر و کار دارند، قرارداد بسته و محصولات خود را به تمام دنیا صادر کنیم.

**ضرورت تشویق مراکز دولتی برای خرید تولیدات داخلی

اما بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بازدیدی که امروز شنبه از شرکت 'پل ایده آل تجهیز' در شهرک صنعتی شمس آباد به عمل آورد، ضمن تقدیر از زحمات دست اندرکاران این شرکت در جهت حرکت به سوی خودکفایی کشور در بخش صنایع پزشکی، گفت: این شرکت یکی از شرکت های دانش بنیان است که از سال 1393 محصول خود را از جمله سانتریفیوژ دور بالا برای مصارف پزشکی و بیمارستان ها عرضه می کند.

وی افزود: در حال حاضر محققان این شرکت توانسته‌اند سانتریفیوژ با توان 20 هزار دور در دقیقه تولید کنند و رقیب آنها یک شرکت آلمانی است که توان سانتریفیوژ تولیدی آن 18 هزار دور در دقیقه است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در عین حال معضل فروش و بازاریابی را از مسائل جدی شرکت های نوپا و دانش بنیان دانست و گفت: به طورحتم رقابت با شرکت های وارد کننده خارجی برای شرکت های نوپا سخت است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: با این که این شرکت محصول خود را وارد بازار کرده و تاییدیه مشتری را نیز دریافت کرده است، اما در اتفاقی جالب شرکت خارجی با هماهنگی رابط بازرگانی خود در ایران و با استفاده از دامپینگ قیمت محصول خود را کاهش داده تا این شرکت را از دور رقابت خارج کند.

وی درنظرگرفتن پاداش برای خرید سازمان های دولتی را یکی از راهکارهای بسیار موثر در حمایت از تولیدات داخلی دانست و اظهار کرد: در صورتی که این اتفاق بیافتد حجم زیادی از مشکلات فروش و بازاریابی شرکت های نوپا و دانش بنیان مرتفع خواهد شد.

سلطانی یکی از وظایف صندوق نواوری و شکوفایی را ایستادن در کنار این گونه شرکت های توانمند داخلی دانست و گفت: این شرکت تا کنون 632 سانتریفیوژ با دور بالا به فروش رسانده است و 70 میلیارد ریال برای کشور ارزآوری کرده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این که، شش سال زمان برده است تا این شرکت با استفاده از مهندسی معکوس محصول خود را بومی سازی کند، اظهارکرد: در حال حاضر محصولات این شرکت با کیفیت مناسب و قیمت پایین تر از نوع خارجی تولید می شود.

وی با اشاره به گام های شرکت پل ایده آل تجهیز به سمت فعال کردن بازارهای صادراتی، افزود: تولیدکنندگان خارجی با تولید انبوه و همچنین مهارت بالا می توانند قیمت محصولات خود را کاهش دهند و شرکت های تولیدکننده داخلی ما نیز برای افزایش سهم بازار خود راهی جز افزایش تولید و مهارت ندارند.

سلطانی با تاکید بر این که شرکت های دانش بنیان بایستی بخش تحقیق و توسعه خود را به منظور ارتقا‌ی هرچه بیبشتر کیفیت محصول و قطعات خود توسعه دهند، گفت: محصول شرکت های دانش بنیان بایستی در بازارهای داخل و همچنین خارجی کاربرپسند باشد.

وی در ادامه، نوآوری در محصول را یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در افزایش سهم بازار دانست و بر استفاده هوشمندانه از فناوری ها و حضور در نمایشگاه های بین المللی به منظور انتقال فناوری های روز به داخل کشور برای تقویت هرچه بیشتر تولیدات تاکید کرد.

سلطانی در ادامه، ارائه وام چهاردرصدی برای ساخت نمونه، سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی، ارائه لیزینگ محصولات جدید به بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی برای خرید این محصول و همچنین ارائه وام پس از صادرات با نرخ 9 درصد را از جمله توانمندی های صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت های دانش بنیان برشمرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا