بیشتر مردم «گور ایرانی» را نمی شناسند

در این مطالعه که توسط محققینی از گروه منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان انجام شده، افکار عمومی در زمینه آگاهی از «گور ایرانی» به عنوان گونه پرچم و نماد حیات وحش استان فارس مورد سنجش قرار گرفته تا از این طریق در جهت حفاظت از این گونه ارزشمند مورد استفاده قرار گیرد.

در این مطالعه، تعداد 660 نفر از مردم استان فارس به صورت تصادفی انتخاب گردیده و با آن ها مصاحبه شده است. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه ای بوده که مواردی از قبیل مشخصات جمعیت شناسی در کنار سوالات آگاهی و حمایتی از گور ایرانی در آن گنجانده شده بود. محققین پس از جمع آوری داده های مورد نیاز، با استفاده از روش های آماری و نرم افزار، به تجزیه و تحلیل آن ها و استخراج نتیجه های علمی پرداخته اند.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که بیش از 66 درصد افراد از این که گور ایرانی یک گونه بومی و محلی منطقه است بی خبر بوده اند!

یافته های این پژوهش نشان می دهد که بیش از 66 درصد افراد از این که گور ایرانی یک گونه بومی و محلی منطقه است بی خبر بوده اند!

همچنین بر اساس این یافته ها بیش از 71 درصد مصاحبه شوندگان از این که این حیوان ارزشمند به عنوان گونه پرچم و نماد حیات وحش استان فارس به حساب می آید، هیچ گونه اطلاعی نداشته اند.

نتایج نشان می دهد که بین جنسیت افراد و همچنین سطح تحصیلات آن ها با میزان آگاهی شان از موارد مورد اشاره فوق ارتباط معنی داری وجود دارد. بر این اساس زنان و افرادی که دارای سطح تحصیلات پایین تری بودند، میزان آگاهی شان از اهمیت گور ایرانی پایین تر بود.

با این حال و علیرغم نتایج فوق که در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در فصلنامه «محیط زیست جانوری» به چاپ رسیده، اکثریت افراد شرکت کننده در این پژوهش، معادل حدود 92 درصد از آن ها، معتقد بودند که که گور ایرانی و زیستگاه آن نیازمند حمایت و حفاظت است و حتی حدود 60  درصد این افراد تمایل خود را برای حمایت مالی از برنامه های حفاظت از گونه فوق اعلام نموده اند. طبق نتایج حاصله، اعلام این حمایت با جنسیت و سطح تحصیلات، ارتباطی نشان نداده است.

محققین با توجه به یافته های این پژوهش جالب، اعتقاد دارند که سطح آگاهی و نگرش افراد در ارتباط با گونه های حیات وحش از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و در این خصوص لازم است متولیان امر با به کارگیری منابع آموزشی مختلف، نسبت به فرهنگ سازی و افزایش آگاهی عمومی اقدامات موثرتری انجام دهند تا سهم مشارکت و احساس مسئولیت مردم نسبت به امر حمایت و حفاظت از گونه های حیات وحش افزایش یابد.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: طبیعی، ا. و بجلی، آ. 1395. سنجش افکار عمومی در ارتباط با آگاهی و حفاظت از گور ایرانی (Equus hemionus onager) به عنوان نماد حیات وحش استان فارس. محیط زیست جانوری ، 8(4): 24-17.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا