مطالعات جدید بر روی مومیائی مرد یخی

سینا پرس : تیمی از پژوهشگران ایتالیائی در حال بررسی و مطالعه مومیائی مرد یخی موسوم به اوتزی هستند .  اعضای این  تیم  پژوهشی ، عبارتند از : مارکو سامادلی Marco Samadelli ، مارسلو ملیس Marcello Melis ، متئو میکولی Matteo Miccoli ، ادوارد ویگل Eduard Vigl و آلبرت آر زینک Albert R. Zink . این تیم پژوهشی در مطالعات جدید خود از روش نوینی جهت عکسبرداری از این مومیائی استفاده کردند . در این روش ابتدا کمی به  دمای یخ زده بدن مومیائی اضافه شده و دمای هوا جهت انجام عکسبرداری آماده شد . سپس دوربین های ویژه این مطالعه که به فیلتر های ماورا بنفش مجهز بودند از مومیائی فوق تصویر برداری کردند . این تصویر برداری همچنین با فیلترهای مادون قرمز نیز انجام شد .

تصاویر دریافت شده با استفاده از نرم افزار ویژه ای که جهت تشخیص و شناسائی رنگدانه های غیر طبیعی غیر قابل مشاهده ، طراحی شده بود ، تجزیه و تحلیل شده و در نتیجه در بخش هایی از قفسه سینه این مومیائی ، یعنی دقیقا در سمت راست آن تصاویر یک خالکوبی که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود ، کشف شد .

در همین زمینه  مارکو سامادلی Marco Samadelli  در گفتگو با Red Orbit اعلام کرد : " نخستین خالکوبی کشف شده عبارتند از چهار خط ممتد و موازی که بر روی سینه وی در بخش پیج خورده بدن نقش زده شده است . "

پژوهشگران اعتقاد دارند تمامی خالکوبی های موجود در بدن این مومیائی جنبه پزشکی و درمانی داشته و مطالعات آن ها نشان می دهد که محل این خالکوبی ها ، دقیقا مطابق با نقاطی است که در طب سوزنی سنتی چینی از آن استفاده می شود . مطالعات نشان می دهد که این مرد یخ زده باستانی در هنگام مرگ 45 سال داشته و دلیل مرگ وی نیز برخورد یک تیر سنگی با پشت وی بوده . نمونه برداری های انجام شده از دستگاه گوارش وی نیز نشان می دهد که مرد یخی یا اوتزی در آخرین وعده غذائی خود مقداری غلات به همراه گوشت آهو خورده بود . وی همچنین دارای عارضه سنگ کیسه صفرا و همچنین عفونت لثه ها و انگل دستگاه گوارش بوده و علاوه بر این موارد از بیماری تصلب شریان نیز رنج می برده است .

این مرد یخزده در  دوران نوسنگی در کوه های اوتزال کشته شده و جسد او در شرایط یخزده برای هزاران سال کاملا سالم باقی مانده است  . سالم بودن بافت ها و لباس جسد طوری بود که وقتی در سال 1991 دو کوهنورد آلمانی به نام های هلموت و اریکا سیمون  در ارتفاع 3210 متری از سطح دریا با آن برخورد کردند ، به گمان اینکه این جسد متعلق به یک کوهنورد دیگر است که به تازگی در این محل کشته شده به جای اطلاع رسانی به باستان شناسان ، پلیس جنائی را در جریان امر قرار دادند و تنها پس از انجام مطالعات اولیه توسط پلیس ، مشخص شد که این جسد چندین هزار سال قدمت دارد . در کنار جسد مقداری لوازم و تجهیزات به دست آمده بود که امروزه در کنار مومیائی به نمایش گذاشته شده است که مهمترین آن ها تبری از جنس مس ، چاقویی کوچک و چهارده تیر مخصوص کمان است .  لباس های اوتزی شامل یک ردای بافته شده از ساقه گیاهان ، یک روپوش ، یک جفت مچ پیچ و یک جفت کفش بود که برای راه رفتن روی برف بسیار مناسب هستند  . 

بررسی های باستان شناسی نشان می دهد که قدمت این مومیائی به 5 هزار و 400 سال پیش باز می گردد . به دلیل اینکه مومیائی مرد یخی در منطقه اوتزال کوهستان آلپ ، جائی در حوالی مرز ایتالیا و اطریش  کشف شد با نام اوتزی شناخته می شود.

با توجه به اهمیت یافته جدید از یکسو و تازه ماندن بافت ها و اعضا و جوارح جسد از سوی دیگر این مومیائی می توانست اطلاعات بسیار ارزشمندی از دوره نوسنگی اروپا به دانشمندان ارائه کند. از همین رو مومیائی مرد یخی مورد مطالعه کامل باستان شناسان قرار گرفته و مشخص شد وی  در هنگام مرگ چهل و پنج سال سن داشته  و  دارای یک متر و شصت و پنج سانتیمتر قد و وزن پنجاه کیلوگرم بوده  است .

البته باید اشاره کرد که وزن مومیائی در هنگام پیدا شدن به دلیل یخزدگی و تحلیل بافت ها و از دست دادن آب ، تنها نزدیک به چهارده کیلو گرم بود . عکسبرداری های اشعه ایکس و آزمایشات نشان می داد که اوتزی برای آخرین بار در حدود هشت ساعت پیش از مرگش مقداری غذا شامل گوشت بز کوهی و غلات به همراه میوه خورده بود . در شانه چپ مومیائی یک سر تیر  مسی وجود داشت که وی تلاش کرده بود آن را از بدنش خارج کند و در نتیجه میله آن بیرون آمده و سرتیر در جای خود باقی ملنده بود  و دلیل مرگ وی نیز خونریزی ناشی از جراحت های وارده و ضربه شدیدی که به جمجمه اش برخورد کرده بود ، تشخیص داده شد . البته آنالیز خنجر و تبر وی نشان می دهد که اوتزی پیش از مرگش حداقل دو نفر از مهاجمان را از پای درآورده بود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا