مبتلایان به سکته مغزی،دیر به بیمارستان میرسند

مراجعه به موقع به مراکز درمانی پس از وقوع سکته مغزی یا اصطلاحا «استروک» و به دنبال آن استفاده از درمان های نوین همراه با کنترل فشارخون، باعث تسریع در بهبود علائم پس از سکته مغزی گردیده و نقش موثری در حفظ جان بیماران دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان مطالعه ای را انجام داده اند که در آن عوامل مؤثر در تأخیر مراجعه چنین بیمارانی به بیمارستان پس از وقوع سکته مغزی حاد مورد بررسی قرار گرفته است.

مراجعه به موقع به مراکز درمانی پس از وقوع سکته مغزی یا اصطلاحا «استروک» و به دنبال آن استفاده از درمان های نوین همراه با کنترل فشارخون، باعث تسریع در بهبود علائم پس از سکته مغزی گردیده و نقش موثری در حفظ جان بیماران دارد.

در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 425 بیمار که در سال های 1394-1395 و پس از وقوع سکته مغزی به بیمارستان فرشچیان همدان مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. حدود 61 درصد این بیماران مرد بوده و میانگین سنی کل بیماران نیز حدودا 70 سال بود.

از این بیماران اطلاعاتی نظیر وضعیت سنی، مدت زمان طول کشیده تا مراجعه به مرکز درمانی، زمان وقوع و علایم بالینی استروک، ریسک فاکتورها، نحوه ارجاع، فاصله محل سکونت بیمار تا مرکز درمانی و نوع استروک با استفاده از پرسشنامه و چک لیست های علمی خاص جمع آوری شد. در نهایت داده های به دست آمده با استفاده از روش های آماری و نرم افزارهای رایانه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

بر اساس داده های این پژوهش، نزدیک به 86 درصد از بیماران فوق دچار سکته مغزی «ایسکمیک» شده بودند، بدین معنی که دلیل سکته آن ها  اختلال در خون رسانی به مغز بود.

نتایج این مطالعه که در آخرین شماره از مجله علمی «دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان» منتشر گردیده، نشان می دهد که مواردی چون جنسیت مرد، سکته از نوع ایسکیمیک، تحصیلات پایین، فاصله بیشتر از مرکز درمانی، ارجاع از سایر مراکز درمانی، زندگی مجردی، نبود شاهد، سکته هنگام شب و سکته در منزل از عواملی بوده اند که در بیماران تحت بررسی، باعث تأخیر دررسیدن به مرکز درمانی شده است.

بر اساس این نتایج، شایع‌ترین علامت بالینی در بیمارانی که در کمتر از 2 ساعت مراجعه کرده بودند، گیجی و کاهش سطح هوشیاری با فراوانی حدود 30 درصد بوده است. همچنین در بین حدود 61 درصد از بیمارانی که در مدت زمانی کمتر از 2 ساعت به مرکز درمانی مراجعه داشته اند، فشار خون بالا شایع‌ترین عامل خطر بوده است.

محققین بر اساس نتایج این مطالعه اظهار نموده اند که به نظر می رسد زمان مراجعه بیماران به مراکز درمانی پس از بروز سکته مغزی از میانگین بالا و نامناسبی برخوردار است. در این خصوص عواملی چون فاصله زیاد از مرکز درمانی، نداشتن آگاهی کافی در مورد علائم سکته مغزی، وقوع آن در شب، عدم مراجعه مستقیم به مرکز تخصصی، زندگی به تنهایی و نبود شاهد در زمان سکته از عوامل احتمالی تأخیر پس از بروز سکته به مراکز درمانی است.

با توجه به این که در نظرگرفتن این موضوع می تواند اثرات زیادی در بهبود بیماران و حفظ جان آن ها داشته باشد، لازم است در این باره اطلاع رسانی و آموزش های عمومی مناسبی صورت گیرد.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: غیاثیان، م. و همکاران. 1396. بررسی عوامل مؤثر در تأخیر مراجعه به بیمارستان پس از وقوع استروک حاد. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، 23(4): 299-293.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا