درمانی جدید برای سرطان پستان مقاوم به دارو

براساس این مطالعه که نتایجش در مجله Cell reports به چاپ رسیده است، از داروی ترکیبی جدیدی استفاده شده است  که از ترکیب یک داروی رایج به نام لاپاتینیب lapatinib و داروی جدیدی به نام  مهار کننده برومودومین BET bromodomain inhibitor ساخته شده است.

داروی BET در مختل کردن بیان برخی از ژن های خاص نقش ایفا می کند. این دارو، همچنین می تواند از مقاومت به لاپاتینیب در رده های سلولی انسانی سرطان پستان HER2 مثبت جلوگیری کند.

گری جانسون Gary Johnson نویسنده اول این مقاله در مصاحبه مطبوعاتی خود در مورد یافته هایشان اظهار داشت:" درمان های ترکیبی هم اکنون در حال آزمایش بر روی مدل های موشی سرطان پستان هستند. هدف ما کشف نوعی درمان جدید است که می تواند به انکولوژیست ها و سرطان شناس ها کمک کند درمان را برای بیماران سرطانی یا حداقل فقط برای بیماران مبتلا به سرطان پستان قابل تحمل تر کند."

سرطان پستان یکی از سرطان‌های شایع است. طبق محاسبات انستیتو ملی سرطان ایالات متحده آمریکا، از هر هشت زن یک نفر در زندگی خود مبتلا به سرطان پستان می‌شود.  این سرطان در صورتی که به موقع تشخیص داده‌ شود به راحتی قابل درمان است.

در صورت متمرکز بودن بافت سرطانی معمولاً از ترکیبی از عمل جراحی (لامپکتومی)،  شیمی درمانی، و رادیوتراپی استفاده می‌گرددماموگرافی نیز در تشخیص این بیماری نقش محوری دارد.

حدود 20-15% سرطان های پستان، از نوع HER2 مثبت هستند. درمان استاندارد که در حال حاضر وجود دارد، تنها برای یک سوم از مبتلایان به این نوع اثرگذار است و همان افراد نیز در اکثر مواقع نسبت به درمان مقاوم می شوند.

با وجود تحقیقات گسترده ای که در حال انجام است، مطالعات بسیار زیاد دیگری نیز نیاز است تا بتوان راه درمانی جدید را به عنوان یک درمان تاثیر گذار به مبتلایان به این نوع سرطان پستان معرفی کرد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا