نابودی 18 میلیون بلوط در 2سال

ناحیه رویشی زاگرس شامل سلسه جبال زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویش‌گاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی الیه شمال غربی ایران  آغاز و سپس غرب و جنوب غرب ایران را طی می‌کند. در بین ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان‌های فارس، لرستان و خوزستان مقام‌های اول تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه‌های جنگلی و درختی دارا هستند. جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند. این ذخیره‌گاه ارزشمند در سال‌های اخیر دچار مشکلات فراوانی شده است و تعداد زیادی از درختان بلوط بر اثر عوامل مختلف از بین رفته‌اند.

 

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایرنا؛ محمد درویش روز پنجشنبه در همایش یک روزه محیط زیست و دولت سبز در گچساران گفت: «اکنون سه برابر مازاد بر ظرفیت، دام در مراتع زاگرس حضور دارد که بزرگترین تهدید و خطر برای منابع طبیعی و محیط زیست این بخش از ایران محسوب می‌شود». وی ادامه داد: «وجود دام مازاد علاوه بر تخریب مراتع، سبب کاهش پوشش گیاهی در مرتع و دیگر آثار زیانبار آن می‌شود». مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست افزود: «خشک شدن دریاچه ارومیه و بختگان هشداری جدی برای محیط زیست است».

درویش ابراز کرد: «درختان بلوط منطقه گردشگری گناوه لری از توابع شهرستان گچساران دارای قدمت بسیار بالاست که این خود یک زنگ خطر برای این منطقه است و به جای این درختان باید نهال‌های جوان کاشته شود». وی با اشاره به اینکه خوزستان 32 درصد روان آب‌های کشور را دارد، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت کشور است و سالانه 20 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کند افزود: «متأسفانه مردم این استان به دلیل وجود گرد و غبار و ریزگردها دارای مشکلات جدی هستند».

وی با بیان اینکه تعدادی از مردم خوزستان در فکر مهاجرت هستند گفت: «متولیان امر قبل از برطرف کردن مشکل اشتغال، مسکن و تورم باید برای این مشکل حاد چاره‌ای بیندیشد». درویش تصریح کرد:« 8.7 میلیون گونه گیاهی و جانوری در جهان وجود دارد که از این میزان تاکنون 1.5 میلیون گونه شناسایی شده است». وی ادامه داد: «از این تعداد گونه شناسایی شده بیش از 500 هزار گونه گیاهی و جانوری به‌طور دقیق شناسایی شده که این خود یک غفلت برای محیط زیست است».

درویش تصریح کرد: «با وجود اینکه بخش عمده‌ای از گونه‌های گیاهی و جانوری جهان ناشناخته است هم اکنون نیازمند تلاش بیشتر برای شناسایی این گونه‌ها هستیم تا بشر بتواند از این سرمایه خدادادی در بهبود زندگی خود استفاده کنند».

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا