کشت سیب‌زمینی در مریخ ممکن است

یک تحقیق توسط مرکز بین‌المللی سیب‌زمینی که در لیمای پرو وجود دارد، انجام شده است و نشان می‌دهد کاشت سیب‌زمینی در مریخ واقعا ممکن است. سال گذشته این گروه با همکاری ناسا شروع به جمع‌آوری خاک از صحرای آتاکاما کردند و شرایط مریخ را با خاک این صحرا بازسازی کردند.

حالا اما فاز دوی پروژه با استفاده از کیوب‌ست که یک جعبه برای بازسازی شرایط اتمسفر شرایط مریخ است اجرا شده است. این شرایط شامل دمای روز و شب و فشار هوا و اندازه اکسیژن ودی اکسید کربن است. این مطالعه نشان داد که سیب‌زمینی‌ها می‌توانند از شرایط مریخ جان سالم به در ببرند.

غده می تواند در خاک رشد کند در حالی‌که ساقه در هوا جوانه زده است. یکی از بهترین‌ گونه‌ها هم سیب‌زمینی‌های مقاوم به شوری است که برای رشد در خاک‌های شور پرورش یافته‌اند.  این موضوع نه تنها برای سفر به مریخ اهمیت دارد، بلکه می‌تواند برای کشت سیب‌زمینی در مناطق آسیب‌دیده از تغییرات اقلیمی به کار بیاید. این مطالعه نشان می‌دهد که سیب‌زمینی‌ها قابلیت سازگاری خوبی دارند.  تغییر اقلیم باعث شده شرایط کاشت گیاهان در زمین هم تغییر کند، این تغییر باعث شده است که محققان به دنبال روش‌هایی برای کشت در شرایط سخت باشند. این مطالعات اولیه می‌تواند منجر به کشف روش‌هایی برای مبارزه با تاثیر گرمایش جهانی بر کشاورزی شود.

«جولیو والداویا» از مرکز تحقیقاتی ایمز ناسا و یکی از محققان طرح می‌گوید:« پرورش سیب‌زمینی در شرایطی شبیه مریخ بخش مهمی از آزمایش‌ها است». او ادامه می‌دهد:« اگر سیب‌زمینی‌ها در شرایط سخت کیوب‌ست رشد کنند، شانس خوبی برای رشد در مریخ دارند. ما می‌خواهیم کمترین نیازهای سیب‌زمینی برای رشد را بدانیم».

اما چرا سیب‌زمینی؟ این‌طور که این موسسه می‌گوید؛ چون آن‌ها از نظر ژنتیکی پتانسیل خوبی برای سازگاری با شرایط سخت و ارزش غذایی خوبی دارند. این آزمایش نشان می‌دهد برای دیگر گیاهان هم می‌توان این‌کار را تکرار کرد و این آزمایش‌ها فواید دو سویه دارند؛ هم برای سفر احتمالی به مریخ و هم برای مبارزه با گرمایش جهانی.