انواع درمان های سرطان کدامند؟

بیماری سرطان هر ساله شمار زیادی از جمعیت جهان را به کام مرگ می کشاند. تنها در آمریکا سالانه بالغ بر 500 هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند و سرطان دومین عامل مرگ و میر در این کشور پس از بیماری های قلبی محسوب می شود.

در ادامه قصد داریم با 5 روش متداول درمان سرطان بیشتر آشنا شویم.

شیمی درمانی

این روش شامل استفاده از مواد شیمیایی خاص برای درمان بیماری ها بویژه درمان سرطان از طریق داروهای سیتوتوکسیک است. شیمی درمانی متداول ترین روش درمان انوع مختلف سرطان محسوب می شود. ریزش مو، کاهش وزن، تهوع و برخی از علائم دیگر، در بیماران تحت شیمی درمانی شیوع دارد.

شیمی درمانی از توانایی نابود کردن سلول های سرطانی که در بدن بیمار گسترش پیدا کرده و در مناطقی بسیار دورتر از محل اصلی تومور قرار دارند، برخوردار است.

جراحی

گاهی اوقات، خارج کردن کامل تومور می تواند آسیب بیشتری به بدن بیمار وارد کند؛ از این رو، جراحان هر مقدار ممکن از تومور را تخلیه می کنند. در برخی از بیماران نیاز به انجام چند مرحله جراحی برای خارج کردن تومور وجود دارد.

پرتودرمانی یا رادیوتراپی

پرتودرمانی در کنار انجام عمل جراحی به بهبود سریع تر بیماران کمک می کند. این روش درمانی تفاوت های زیادی با شیمی درمانی دارد و در آن از ذرات با انرژی بالا برای نابود کردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

پیوند سلول های بنیادی

این روش درمانی که به پیوند مغز استخوان نیز شناخته می شود، شامل تزریق سلول های بنیادی خون با هدف جایگزین شدن سلول های آسیب دیده با سلول های سالم است.

پزشکی دقیق

این اصطلاح اغلب برای توصیف چگونگی استفاده از اطلاعات ژنتیکی برای تشخیص یا درمان یک بیماری بکار می رود. باتوجه به اینکه بیماری سرطان نیز با ژنتیک مرتبط است، باید درک بهتری از مجموعه تغییرات ژنتیکی در بدن در زمان بروز سرطان داشته باشیم. از پزشکی دقیق برای شناسایی درمان های هدفمند انواع مختلف سرطان استفاده می شود.

باتوجه به تغییرات پزشکی مدرن و توسعه روش های نوین تشخیص، بیماران مبتلا به سرطان مدت زمان بیشتری عمر می کنند؛ نتایج جدیدترین مطالعات نشان می دهند که نرخ مرگ و میر این دسته از بیماران، طی هفت سال اخیر حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

منبع: tgdaily