از بین رفتن 30 درصدی محصولات کشاورزی از طریق آفات

به گزارش ایسنا،عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در نشست علمی نقش بیوتکنولوژی در اصلاح زندگی یکی از مشکلات موجود در جوامع انسانی را تامین غذای سالم دانست و افزود: در حال حاضر 30 درصد از محصولات کشاورزی از طریق آفت از بین می‌رود که برای مقابله با این آفت، کشورهای در حال پیشرفته و جهان سوم از سم استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در ایران 150 میلیون دلار واردات سم داشتیم، خاطرنشان کرد: تاکنون 289 سم در مزارع کشاورزی استفاده شده است که استفاده از این میزان سم منجر به مقاوم‌شدن آفات در برابر سم و همچنین براساس گزارش‌های اعلام‌شده ابتلای سالانه 34 هزار نفر به سرطان در اثر استفاده از سموم کشاورزی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این میزان افراد مبتلا به سرطان براساس استفاده از سم به 90 هزار نفر رسیده است، یادآور شد: علاوه بر آن سموم کشاورزی در محیط زیست و جانوران اثر سوء داشته به‌گونه‌ای که برخی از پرندگان در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

توحیدفر اضافه کرد: میزان سم در ایران برای هر فرد 400 گرم است که این میزان در اروپا به 70 گرم بالغ می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه بسیاری از موجودات مفید از جمله زنبورها و پروانه‌ها در شمال کشور به دلیل استفاده از سموم در حال انقراض هستند، افزود: سموم کشاورزی بر روی سیستم عصبی حشرات که همانند سیستم عصبی انسان است اثر می‌گذارد.

وی مرگ ماهیان در دریای خزر به دلیل استفاده از سموم را از دیگر بحران‌های کشور نام برد و یادآور شد: براساس بررسی‌های جمعیت پروانه‌ها و زنبور عسل طی 40 سال گذشته کاهش یافته است.

به گفته وی، به طور کلی در دنیا 89 درصد محصولات کشاورزی دارای باقی‌مانده سم هستند که بخش اعظمی از این محصولات در کشورهای در حال توسعه به مصرف می‌رسد.

توحیدفر بر ضرورت استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی در تولید مواد غذایی افزود: این علم از گذشته در کشور استفاده می‌شده است چراکه ما برای تولید سرکه و نان از این روش‌ها بهره می‌بردیم. از این رو امروزه لازم است تا برای ایجاد امنیت غذایی به سمت استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی حرکت کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کمبود منابع آب در کشور یادآور شد: میزان بارش در کشور از 210 میلی‌متر به 160 میلی‌متر کاهش یافته است که برای تولید محصولات کشاورزی بدون نیاز به آب ناچار به استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی هستیم.

به گفته وی، با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی می‌توانیم با انتقال ژن مقاوم به کم‌آبی به گیاه، محصولاتی تولید کنیم که نیاز به آبیاری ندارند؛ ضمن آنکه مصرف سموم نیز کاهش می‌یابد.

توحیدفر کاهش سم به میزان 40 درصد و افزایش سود 68 درصدی برای کشاورزان را از دیگر مزایای بهره‌گیری از روش‌های بیوتکنولوژی دانست و گفت: در حال حاضر ایران با مشکل کم‌آبی، کاهش 6 درصدی سطح زیر کشت، افزایش مصرف نان به میزان 5 برابر کشورهای اروپایی و مصرف دو برابری برنج در ایران مواجه هستیم که برای ایجاد امنیت غذایی به سمت توسعه روش‌های بیوتکنولوژی حرکت کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مصوبات دولت در زمینه افزایش جمعیت تا 150 میلیون نفر افزود: در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها تامین غذا است و از سوی دیگر ما شاهد واردات 90 درصدی سویا و ذرت هستیم و اگر جلوی واردات ذرت که غذای اصلی طیور است گرفته شود با افزایش سرسام‌آور قیمت مرغ مواجه می‌شویم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه با استفاده از این روش‌ها می‌توانیم گونه‌های گیاهی در حال انقراض را بازیابی کنیم،‌ افزود: لاله واژگون که گیاه ایرانی است در حال انقراض بود که توانستیم با روش‌های بیوتکنولوژی این محصول را بازیابی کنیم.

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا