جایگاه علمی کشور در بخش فناوری و نوآوری نیازمند رشد شتابان است

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد مهدی زاهدی روز سه شنبه در پنجمین کنگره مشترک سیستم های فازی و هوشمند ایران که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد، افزود: کشور ما از نظر تولید علم به معنای تولید مقاله وضعیت مطلوبی در دنیا دارد اما از نظر فناوری،ابتکار و نوآوری در جایگاه مناسبی قرار نداریم به گونه ای که اگر تولید علم را به صورت یک چرخه از واحد نظری به سوی فناوری و تجاری سازی در نظر بگیریم وضعیت کشور قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: بر این اساس از انجمن های علمی که بیشتر با صنعت ارتباط دارند درخواست داریم به ما کمک کنند تا احکام مناسبی را که فراهم کننده بستر رشد علم و فناوری در کشور باشد را در برنامه ششم توسعه بگنجانیم.

زاهدی با بیان اینکه ایرانیان سرشار از هوش و نبوغ هستند، افزود: یکی از ضعف های ما این است که به کار گروهی اهمیت نمی دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم کشورهای آسیای شرقی در این زمینه بسیار خوب هستند و یکی از دلایل موفقیت آن ها در همین موضوع نهفته است.

وی در ادامه به تشریح تاریخچه ای از آغاز به کار انجمن سیستم های فازی ایران و جایگاه کشورمان در زمینه تولید مقالات این حوزه در سطح جهان پرداخت و گفت: ایران در تولید مقالات فازی در سال 2000 با 25 مقاله در جایگاه سی و هشتم دنیا قرار داشت اما این رقم در سال 2016 با یک هزار و 255 مقاله به رتبه سوم جهان ارتقا یافت.

رئیس انجمن سیستم های فازی ایران ادامه داد: این روند صعودی نشان می دهد که تشکیل انجمن فازی و فعالیت های آن بسیار موثر بوده است.

زاهدی به رتبه نخست دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه فعالیت های علمی مربوط به سیستم های فازی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: سایر دانشگاه های مطرح کشور در این خصوص مانند دانشگاه تهران،امیرکبیر، علوم و تحقیقات، صنعتی شریف و خواجه نصیر طوسی در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی در ادامه فعالیت های دانشگاه آزاد قزوین در زمینه سیستم های فازی را قابل توجه دانست و گفت: 46 شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین فعالیت می کنند که از این نظر این مرکز می تواند الگویی برای کشور باشد.

پنجمین کنگره مشترک سیستم های فازی و هوشمند ایران (شانزدهمین کنفرانس سیستم های فازی و چهاردهمین کنفرانس سیستم های هوشمند) تا نوزدهم اسفند ماه جاری در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ادامه دارد.

کنگره مشترک سیستم های فازی و هوشمند ایران با هدف ارتقای دانش،ایجاد فضای مناسب به منظور گردهمایی دانشمندان، محققان، کارآفرینان، کارشناسان صنعتی و دانشجویان در حوزه‎های مختلف شامل ریاضیات و آنالیز فازی، جبر فازی، توپولوژی و هندسه فازی، آنالیز عددی و محاسبات علمی فازی، معادلات دیفرانسیل و سیستم های دینامیکی فازی، تحقیق در عملیات، بهینه سازی و تصمیم گیری در محیط های فازی در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا