جزئیات ثبت نام اعتکاف دانشجویی در دانشگاه‌های کشور

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری ایسنا، حسین سروقامت مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در آستانه ایام اعتکاف با بیان این مطلب اظهار داشت: ماه رجب بسیارماه شیرین، دلچسب و پربرکت است؛ بویژه ایام البیض که ایام اعتکاف است و از ۲۲ لغایت ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ خواهد بود، بسیار ارزشمند و مهم تلقی می شود.

وی با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی سال دانشگاه ها تعطیل هستند افزود: ما فرصت کمی را برای فضا ‌سازی دانشگاه ها و مساجد دانشگاه برای این رخداد بزرگ داریم، از این جهت با آغاز اسفندماه 1395 ثبت نام اعتکاف دانشگاه ها از طریق دفاتر نهاد رهبری و مساجد دانشگاه ها شروع شده است.

سروقامت ادامه داد: خوشبختانه همه ساله روند افزایشی در تعداد و کیفیت معتکفین دانشگاه ها صورت می گیرد.  بر همین اساس توصیه نامه ای از طرف مدیریت فرهنگی نهاد برای دفاتر نهاد در دانشگاهها ابلاغ شده است که با عمل به آن می توان دانشجویان و دانشگاهیان بیشتری را برای شرکت در این مراسم ترغیب کرد.

مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۰۰ دانشگاه اقدام به برگزاری اعتکاف دانشجویی کرده بودند، عنوان کرد: در این 200 دانشگاه برگزار کننده اعتکاف، ۴۵ هزار دانشجو و دانشگاهی حضور پیدا کردند که بنا به دلایلی مانند ظرفیت محدود مساجد دانشگاه یا عدم وجود  مسجد در برخی دانشگاه ها، بسیاری از دانشجویان نتوانستند در دانشگاه های محل درس خواندن خود معتکف شوند. همچنین این آمار مختص دانشجویانی است که در دانشگاه ها حضور داشته اند و آمار دقیقی از دیگر دانشجویان که در مساجد شهرها و مناطق مختلف معتکف شده اند در دست نیست.

سروقامت تأکید کرد: آنچه مطلوب و خوشایند است، این است که دانشجویان و اساتید در کنار هم در مساجد دانشگاه‌ها حضور داشته باشند تا باهم انس بگیرند و بتوانند از حضور در این محفل سه روزه استفاده لازم را بکنند.

وی با اشاره به برنامه ویژه اعتکاف اساتید دانشگاه های تهران افزود: دانشگاه تربیت مدرس چند سالی است که اساتید دانشگاه های تهران را برای اعتکاف فرا می خواند که سال گذشته ۳۵۰ نفر از اساتید دانشگاه های تهران در مسجد دانشگاه تربیت مدرس معتکف شدند.

مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به سایت اعتکاف به آدرس Etekaf.nahad.ir و سایت نهاد به نشانی Nahad.ir برای دریافت اخبار تکمیلی افزود دانشگاهیان می توانند اخبار اعتکاف دانشجویی و اساتید را در این دو سایت پیگیری نمایند.

سروقامت با اشاره به محتوای رادیو اعتکاف گفت: بعضی از دانشگاه ها برنامه ای تحت عنوان رادیو اعتکاف با موج کوتاه راه اندازی کرده اند که اخبار و اطلاعیه های دانشگاه خود را در خصوص اعتکاف اطلاع‌رسانی می‌کنند.

مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به افرادی که به هر دلیل نمی توانند در برنامه اعتکاف شرکت کنند از ایشان خواست حتما از فرصت های معنوی بوجود آمده در این مراسم استفاده نموده، در اوقات نماز با حضور در مساجد و همچنین محافل انس با قرآن، حلقه های معرفتی و…  شرکت کنند و از این مسیر توشه ای برای خود بردارند.

وی ضمن تأکید بر اینکه دانشجویان و اساتید دانشگاه بعد از ایام اعتکاف هدفمند باید حال و هوای معنوی آن دوران را در خود حفظ کنند افزود: دفاتر نهاد نیز در این راستا با برگزاری مراسمی نظیر محفل قرآنی، انس با خدا و برنامه‌های مذهبی و فرهنگی سعی در تقویت روحیه آنان برای این امر مهم دارند.

حسین سروقامت با اشاره به اینکه هرساله این مراسم معنوی برگزار می شود ولی ما آمار دقیقی از تعداد استادان و دانشجویان شرکت کننده در مراسم اعتکاف بصورت علیحده نداریم، از مسئولین دفاتر نهاد در دانشگاه ها خواست آمار اعتکاف را به تفکیک دانشجو و اساتید برای نهاد مرکزی ارسال نمایند تا در برنامه ریزی های آینده بتوان اقدامات مؤثرتری انجام داد.

به گزارش مأوا، مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در پایان با اعلام این خبر که هیئت رزمندگان اسلام با همکاری دانشگاه بقیه الله آماده پذیرش 1500 نفر دانشجوی دختر برای اعتکاف است، افزود: دانشجویان دختری که به جهت تکمیل  ظرفیت دانشگاه خود نمی‌توانند در دانشگاه محل تحصیل معتکف شوند می توانند با مراجعه به دانشگاه بقیه الله در آنجا معتکف شوند و ثبت نام اعتکاف این دانشجویان تا 27 اسفند ماه سال جاری ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا