تولید آفت‌کش از عصاره درخت

«آزادیراکتین» ماده ای فعال و دارای خواص آفت کشی است که از عصاره و روغن دانه درختی به نام «چریش» با نام علمی «Azadirachta indica» استخراج می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این ترکیب با نحوه عملی متفاوت نسبت به آفت کش های شیمیایی می‌تواند روی بسیاری از آفات کشاورزی از جمله حشرات، کنه‌ها، نماتدها و قارچ‌های بیماریزای گیاهی موثر باشد. لذا گروهی از پژوهشگران کشورمان از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان های تهران و هرمزگان در مطالعه ای پژوهشی، سعی نموده اند که یک فرمولاسیون موثر از عصاره درخت چریش تهیه نموده و به عنوان آفت کش معرفی نمایند.

«آزادیراکتین» ماده ای فعال و دارای خواص آفت کشی است که از عصاره و روغن دانه درختی به نام «چریش» با نام علمی «Azadirachta indica» استخراج می‌شود.

بدین منظور، محققین عصاره مورد نظر را با استفاده از حلال استون از دانه‌ های درخت چریش استخراج نموده و پس از تایید وجود مولکول های آزادیراکتین در آن، این ماده فعال را خالص سازی نمودند. پس از این کار، به منظور تولید یک فرمولاسیون آفت کش، 130 میلی‌گرم عصاره آزادیراختین خالص سازی شده را با 5 گرم روغن طبیعی آفتابگردان مخلوط نموده و ماده امولسیون کننده ای به نام Tween 85 را در مقادیر آزمایشی مختلف به این مخلوط افزودند. در نهایت، محققین سم آفت کش به دست آمده را که از ماده ای طبیعی برخوردار بود بر روی حشره ای به نام «شته سبز هلو» مورد آزمایش قرار دادند و میزان اثرگذاری آن را با آفت کش های شیمیایی مقایسه نمودند.

نتایج آزمایشات به منظور بررسی کارائی و میزان آفت کشی غلظت‌های مختلف فرمولاسیون تهیه شده در 14 روز بعد از سمپاشی نشان داد که فرمولاسیون EC 1.28% از آفت کش طبیعی تهیه شده اگر با دوز 3 در هزار به کار رود، قادر است به خوبی آفت ذکرشده را کنترل نموده و تاثیری مشابه با آفت کش های کاملا شیمیایی بر جای بگذارد.

با توجه به نتیجه به دست آمده از این پژوهش، محققین اشاره نموده اند که از این فرمولاسیون می توان به عنوان یک جایگزین و یا در تناوب با سایر حشره‌کش‌ها استفاده نموده و در کاهش مصرف مواد صرفا شیمیایی، گام مهمی برداشت.

نتایج علمی و فنی این پژوهش به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله «آفات و بیماری های گیاهی» وابسته به موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور به چاپ رسیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: حیدری علیزاده، ب. و همکاران. 1396. تهیه فرمولاسیون امولسیون شونده از عصاره گیاه چریش (Azadirachta indica) و بررسی اثر حشره کشی آن بر روی شته سبز هلو Myzus persicae. آفات و بیماری های گیاهی ، 84(2): 290-279.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا