سن ازدواج در کشور 4 تا 6 سال افزایش یافته است

به گزارش ایرنا،محمداسماعیل مطلق روز سه شنبه در همایش یک روزه پیامدهای تک فرزندی بر سلامت خانواده افزود: در تهران این افزایش بیشتر است و در شمال تهران افزایش سن ازدواج حدود 10 سال پیش بینی می شود.

وی بهترین سن بارداری را 18 تا 35 سال اعلام کرد و گفت: در بهترین سنین بارداری 8 بار مراقبت از مادران باردار انجام می شود اما برای مادران باردار بالای 35سال این مراقبت بیشتر است.
مطلق با اشاره به این که نرخ باروری در ایران به 1.9 فرزند رسیده که این متغیر باید به 2.1 فرزند برسد، گفت، افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج، افزایش فاصله بین ازدواج و تولد فرزندان، روند روبه افزایش طلاق، تمایل به تک فرزندی و آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، ناباروری از چالش های مهم برای دست نیافتن به هدف اصلی 2.1 فرزند در کشور است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون بیش از یک میلیون و 417 هزار نوزاد در کشور به دنیا آمده اند که پیش بینی می شود تا پایان سال به یک میلیون و 500 هزار تولد نوزاد برسیم.
مطلق به روند ازدواج در کشور در سال های 85 تا 94 نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه ازدواج در این مدت کاهش پیدا کرده است اما در هفت ماه اول سال 95 شاهد افزایش شش دهم درصدی ازدواج در کشور هستیم.
وی ادامه داد که روند طلاق هم از سال 85 تا سال 94 بررسی شده است که روند رو به افزایش را نشان می دهد؛ در سال 94 در کشور 163 هزار و 766 طلاق انجام گرفته است.
مطلق با بیان این که ما در فرصت طلایی جمعیت قرار داریم، گفت: حدود 13 میلیون زوج در کشور در سن باروری قرار دارند که همه دستگاه ها باید کمک کنند تا مشکلات این زوج ها رفع و صاحت فرزند شوند.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار کرد: براساس بررسی انجام شده، بالای 80 درصد افراد تمایل به ازدواج دارند که باید شرایط ازدواج آسان و فرزندآوری به موقع آنان فراهم شود.
وی در خصوص تعداد زوج های نابارور گفت: سه میلیون زوج ناباروز در کشور داریم که برنامه ریزی برای رفع مشکلات آنها انجام گرفته است.
مطلق، کاهش میزان مرگ و میر در افراد بین 30 تا 70 سال را یک اولویت اصلی وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: برنامه ریزی در این زمینه انجام شده و این طرح در قالب بسته خدمت نوین سلامت آغاز شده است تا شاهد کاهش مرگ و میر افراد این گروه سنی باشیم.
وی سلامت کودکان را از دیگر اولویت های اصلی وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: شش برنامه برای مراقبت کودکان یک تا شش سال طراحی شده است. 
مطلق افزود: یکی از کارهای مهم دیگر کاهش مرگ و میر مادران باردار است که ما باید میزان آن را در برنامه ششم توسعه اقتصادی به 15 در یکصدهزار برسانیم و تا 13 سال دیگر هیچ مرگ قابل اجتنابی در این زمینه نداشته باشیم.
وی ادامه داد: تحقق این موضوع کار بسیار سختی است و در حال حاضر مرگ مادران باردار کمتر از 20 در یکصدهزار تولد است که باید این معضل را کاهش بدهیم به اهداف اصلی خودمان برسیم.

دانشگاه ها نگاه علمی به پدیده تاخیر در فرزندآوری زوج ها داشته باشند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این مراسم گفت: دانشگاه ها موظف هستند نگاه علمی به پدیده های مختلف از جمله تاخیر در فرزند آوری داشته باشند و براساس بررسی های دقیق و کارشناسی، راهکارهای منطقی و مناسب را ارایه کنند. 
وی به انجام بررسی علل تاخیر در فرزندآوری در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: براساس این بررسی نزدیک به 85 درصد زوج ها، در فاصله زمانی تا دو سال پس از ازدواج صاحب فرزند نشده اند. 
دکترمحمد شریعتی تهران افزود: 'هنوز زود است'، 'درآمد کافی نداریم'، ' مشکل مسکن'، 'وقت بچه داری نداریم'، 'با بارداری شغلم را از دست می دهم'، 'می خواهیم راحت باشیم' ، از مهمترین علل فرزند دار نشدن این خانواده ها است. 
شریعتی تعداد زوج های مورد بررسی در این طرح را 530 زوج اعلام کرد و گفت: زوج هایی که یک تا دو سال اخیر در این منطقه ازدواج کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. 
شریعتی یکی از مشکلات ازدواج دیرهنگام را بالارفتن سن ازدواج اعلام کرد و گفت: بالارفتن سن ازدواج سبب تاخیر در فرزندآوری خانواده ها خواهد شد. 
وی با اشاره به این که تاخیر در فرزندآوری مشکلاتی را برای خانواده ها فراهم می کند، افزود: تک فرزندی، احتمال ناباروری و از دست دادن فرصت برای فرزندان کافی، از جمله مشکلاتی است که احتمال دارد زوجین با تاخیر در فرزند آوری دچار آنها شوند. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنانش افزود: براساس آمار مرکز پایش و ارزشیابی مراقبت های سلامت این دانشگاه حدود 41 درصد مادران باردار تحت پوشش این دانشگاه برای مراقبت های بارداری به پزشکان متخصص مراجعه می کنند. 
شریعتی افزود: 43.5 درصد مادران باردار به پایگاه سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه کرده اند؛ هر چند این تعداد مراجعه برای مراقبت های بارداری آمار خوبی است اما هدف ما مراجعه تمام مادران باردار تحت پوشش دانشگاه است و باید در این جهت تلاش کنیم. 
همایش یک روزه پیامدهای تک فرزندی بر سلامت خانوده امروز ( 17 اسفندماه ) با حضور جمعی از محققان و کارشناسان در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا