کشف روش درمانی جدید میگرن

دانشمندان نیوزیلندی اعلام کردند که موفق شدند اطلاعات لازم برای ساخت داروهای جدید درمان سردردهای میگرنی را به دست آورند . محققان در دانشگاه اوکلند (University of Auckland) نیوزیلند در مطالعات خود اثرات بالقوه ای را در یک داروی جدید کشف کردند که به درمان دردهای میگرنی کمک خواهد کرد .

قابل ذکر است که بیشتر داروهای موجود برای درمان میگرن ، بی اثر بودن آنها یا عوارض جانبی بد آنها به اثبات رسیده است . این موضوع در حالی است که بر اساس اعلام مسئولان این پروژه ،  راه کارهای کنونی برای درمان های جدید سر دردهای میگرنی بر پایه مطالعات جدید انجام شده و تاثیر گذار تر است  . در واقع پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند در افراد مبتلا به این عارضه سطوح هورمون های مسبب درد با عنوان کلسی تونین پپتید وابسته به ژن، CGRP (calcitonin gene-related peptide) بالا می رود .

نحوه فعالیت گروهی از داروها به نام gepants که در سال های اخیر برای جلوگیری از حملات میگرن حاد ساخته شده اند ، مبنی بر مسدود سازی  فعالیت کلسی تونین پپتید وابسته به ژن ، CGRP را در گیرنده CGRP است .

پژوهشگران نیوزلندی همچنین دریافتند که گیرنده دیگری به نام AMY1 نقش مهمی در فعالیت CGRP حملات میگرن حاد بازی می کند .

در همین زمینه دبی هی (Debbie Hay) از محققان دانشگاه اوکلند طی  بیانیه ای اعلام کرد : ما فعالیت های کلسی تونین پپتید وابسته به ژن، CGRP را کشف کردیم که یک نشانه دوم در سطح سلول های عصبی ، احساس درد بوده و AMY1 نامیده می شود و تا کنون داروهای gepants برای جلوگیری کردن از آن طراحی نشده اند .

میگرن یکی از اختلالات شدید بوده که با سر دردهای ملایم یا شدید پی در پی همراه است . این بیماری  اغلب دارای علایمی در سیستم عصبی آتونومس است . علایم همراه با این سر دردها شامل حالت تهوع ، استفراغ ، نورگریزی (افزایش حساسیت به نور) و صدا گریزی (افزایش حساسیت به صدا) است . قابل ذکر است در این نوع سردرد ها ، به طور کلی درد با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش پیدا می کند .

بیش از یک سوم افراد مبتلا به سردردهای میگرنی پیش از حملات میگرنی نشانه‌ های آن را دریافت می کنند که می تواند شامل نوعی اختلالات گذرای دیداری ، حسی ، زبانی یا حرکتی باشد که معمولا نشان می‌ دهند سردرد به زودی آغاز خواهد شد . به باور محققان  دلایل بروز میگرن ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است .

دبی هی در ادامه سخنان خود اظهار داشت : ممکن است که این مساله کلید درمان دردهای میگرنی بوده باشد و درهای  جدیدی را برای طراحی و ساخت داروهای جدید و موثر باز کند.

لازم به ذکر است جهت شناسائی  کارکرد و فعالیت های دقیق CGRP و AMY1 در اعصاب که باعث ایجاد سردردهای حاد میگرنی می شوند نیاز به انجام مطالعات و پژوهش های بیشتری وجود دارد .  

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا