کد خبر : 5524 دوشنبه 24 فروردین 1394 - 15:41:33
کشف-روش-درمانی-جدید-میگرن-

کشف روش درمانی جدید میگرن

سیناپرس: دانشمندان نیوزیلندی در پژوهش های خود موفق شدند یافته های جدیدی در رابطه با فعالیت های CGRP و AMY1 در اعصاب که باعث ایجاد سردردهای حاد میگرنی می شوند را به دست آورند . این کشف در ساخت داروهای جدید برای درمان میگرن کمک خواهد کرد.

دانشمندان نیوزیلندی اعلام کردند که موفق شدند اطلاعات لازم برای ساخت داروهای جدید درمان سردردهای میگرنی را به دست آورند . محققان در دانشگاه اوکلند (University of Auckland) نیوزیلند در مطالعات خود اثرات بالقوه ای را در یک داروی جدید کشف کردند که به درمان دردهای میگرنی کمک خواهد کرد .

قابل ذکر است که بیشتر داروهای موجود برای درمان میگرن ، بی اثر بودن آنها یا عوارض جانبی بد آنها به اثبات رسیده است . این موضوع در حالی است که بر اساس اعلام مسئولان این پروژه ،  راه کارهای کنونی برای درمان های جدید سر دردهای میگرنی بر پایه مطالعات جدید انجام شده و تاثیر گذار تر است  . در واقع پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند در افراد مبتلا به این عارضه سطوح هورمون های مسبب درد با عنوان کلسی تونین پپتید وابسته به ژن، CGRP (calcitonin gene-related peptide) بالا می رود .

نحوه فعالیت گروهی از داروها به نام gepants که در سال های اخیر برای جلوگیری از حملات میگرن حاد ساخته شده اند ، مبنی بر مسدود سازی  فعالیت کلسی تونین پپتید وابسته به ژن ، CGRP را در گیرنده CGRP است .

پژوهشگران نیوزلندی همچنین دریافتند که گیرنده دیگری به نام AMY1 نقش مهمی در فعالیت CGRP حملات میگرن حاد بازی می کند .

در همین زمینه دبی هی (Debbie Hay) از محققان دانشگاه اوکلند طی  بیانیه ای اعلام کرد : ما فعالیت های کلسی تونین پپتید وابسته به ژن، CGRP را کشف کردیم که یک نشانه دوم در سطح سلول های عصبی ، احساس درد بوده و AMY1 نامیده می شود و تا کنون داروهای gepants برای جلوگیری کردن از آن طراحی نشده اند .

میگرن یکی از اختلالات شدید بوده که با سر دردهای ملایم یا شدید پی در پی همراه است . این بیماری  اغلب دارای علایمی در سیستم عصبی آتونومس است . علایم همراه با این سر دردها شامل حالت تهوع ، استفراغ ، نورگریزی (افزایش حساسیت به نور) و صدا گریزی (افزایش حساسیت به صدا) است . قابل ذکر است در این نوع سردرد ها ، به طور کلی درد با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش پیدا می کند .

بیش از یک سوم افراد مبتلا به سردردهای میگرنی پیش از حملات میگرنی نشانه‌ های آن را دریافت می کنند که می تواند شامل نوعی اختلالات گذرای دیداری ، حسی ، زبانی یا حرکتی باشد که معمولا نشان می‌ دهند سردرد به زودی آغاز خواهد شد . به باور محققان  دلایل بروز میگرن ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است .

دبی هی در ادامه سخنان خود اظهار داشت : ممکن است که این مساله کلید درمان دردهای میگرنی بوده باشد و درهای  جدیدی را برای طراحی و ساخت داروهای جدید و موثر باز کند.

لازم به ذکر است جهت شناسائی  کارکرد و فعالیت های دقیق CGRP و AMY1 در اعصاب که باعث ایجاد سردردهای حاد میگرنی می شوند نیاز به انجام مطالعات و پژوهش های بیشتری وجود دارد .

کلید واژه ها: میگرن عامل سردرد نیوزلند