دفاع رئیس انجمن ژنتیک ایران از محصولات تراریخته

به گزارش ایرنا، دکتر محمود تولایی روز یکشنبه در نشستی با عنوان 'تولید و رهاسازی محصولات تراریخته گیاهی' در دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: سرانه مصرف سم در اروپا 70 و در آمریکا 80 گرم است در حالی که در ایران این میزان 400 گرم می باشد و در عین حال مدام پرسیده می شود چرا سرطان در کشور ما زیاد شده است. 
وی ادامه داد: برخی از مخالفان محصولات تراریخته کشاورزی می گویند از کجا معلوم که در آینده این محصول تغییر یافته موجب عارضه ای نشود؟ اما این عده سمی را که همین حالا به مردم آسیب می رساند و ضررش اثبات شده نادیده می گیرند. 
محصولات تراریخته کشاورزی به آن دسته از محصولات اطلاق می شود که صفات ژنتیکی آنها با استفاده از روشهای علمی فناوری زیستی از جنبه های کیفی و فناوری و بهره وری بالا بهبود یافته و معایبشان برطرف شده باشد. 
رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: اگر اقتصاد مقاومتی اقتصادی باشد که به یک ملت امکان و اجازه می دهد در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی داشته باشد دانش بیوتکنولوژی مصداق اقتصاد مقاومتی است. 
وی افزود: بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در عرصه های پزشکی، محیط زیست، صنایع نظامی، انرژی و معدن پیشتاز و کلید ترقی کشورهای توسعه یافته در سه دهه اخیر بوده است. 
دکتر تولایی ادامه داد: آیا ما باید از این فناوری در تولید محصولات کشاورزی به دلیل هجمه های ژورنالیستی و رسانه ای محروم شویم، یا تدبیر دیگری بیاندیشیم. 
وی گفت: ایران در اقلیمی گرم و خشک قرار دارد و بارش آن یک سوم اروپاست در حالی که تبخیر در کشورمان سه برابر اروپاست. در این میان بعضی می گویند چرا اروپا محصول تراریخته نمی کارد و ما باید بکاریم. چون ما هستیم که دریای عمان، خلیج فارس، استانهای پهناور هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان داریم و کویر لوت فقط 10 درصد مساحت ایران است. 
رئیس انجمن ژنتیک ایران افزود: این مشکل امروز ما است که آب داریم اما شور است، خاک داریم اما خشک و شور است بنابراین گیاه مقاوم به تنشهای خشکی و شوری دغدغه ایران است نه کشورهای اروپایی. 
وی ادامه داد: اگر اروپا یک متر هم زمین رها شده ندارد نباید پرسید چرا گیاه تراریخته تولید نمی کند زیرا صورت مساله اش این نیست اما در ایران تنها یک سوم زمینهای قابل کشت کشور زیر کشت است چون خاک و آب در ایران ویژگیهایی پیدا کرده که گیاه در آن به سختی می روید و یا اصلا نمی روید. 
تولایی گفت: اگر نگرانیم که با استفاده از محصولات کشاورزی تراریخته در اسارت تکنولوژی قرار می گیریم باید گفت همین حالا فقط از 20 کشور بذر و صیفیجات وارد می کنیم بطوری که 75 درصد بذر مصرفی در ایران وارداتی است. 
وی افزود: اگر کسی می گوید که احتمال دارد در محصولات کشاورزی تراریخته در ژن تغییر پیدا شود و در آینده نگرانیهایی را به دنبال داشته باشد من سئوال می کنم این نگرانی برای محصول وارداتی که توسط دشمنان تولید می شود بیشتر است یا محصولی که توسط دانشمندان ایرانی و تحت نظارت وزارتخانه های بهداشت و جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و قوانین ملی و پروتکلهای بین المللی ایجاد می شود. 
رئیس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: همین امروز کشاوری هسته ای و ایجاد تغییر در محصولات کشاورزی با روشهای هسته ای در ایران اتفاق می افتد و همینهایی که امروز از نگرانی از محصولات تراریخته می گویند علیه آن محصولات حرفی نمی زنند و فقط تحسین می کنند. 
وی گفت: در کشاورزی هسته ای 30 هزار ژن تحت تاثیر قرار می گیرد و فقط چند ژن خصوصیات مورفولوژیکی گیاه را نشان می دهد و بقیه ژنها را نمی توان در ویژگیهای مورفولوژیک رصد کرد اما مخالفان محصولات کشاورزی تراریخته در مقابل این محصولات تمکین و سکوت می کنند. 
تولایی افزود: در مهندسی ژنتیک با اثبات 'قانون این همانی' اگر 700 پروتئین در گندم وجود داشته باشد فقط ژن یک نقطه را با سامانه های شناخته شده تغییر می دهند و اثبات می کنند که تمام ساختار گیاه و پروتئینهایش عینا مشابه والد مادری است. 
وی ادامه داد: نباید از فناوری بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک صرف نظر کرد بلکه باید بر آن مسلط شد و در سایه قواعد علمی، مقررات ملی، قانون ایمنی زیستی و نظارت دستگاههای حاکمیتی این فناوری را به خدمت گرفت و منافعش را به حداکثر و هرگونه نگرانی احتمالی را به حداقل رساند. 
رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: راه دیگر این است که بازیهای رسانه ای راه بیاندازیم و ظرفیت داخلی را که در حال به ثمر رسیدن است معطل و تعطیل کنیم که نتیجه آن می شود که همین وارداتی که وجود دارد گسترش یابد و اگر یک روز هم خارجیان اراده کردند ما را در تحریم قرار بدهند تسلیم شویم که این امر با عزت ایرانی سازگار نیست. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام، درود بر شما از جهت دقت و امانت داری در انتقال چکیده سخنان اینجانب در همایش مشهد.
    برای سربلندی روزافزون ایران همت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا