داروهای پوکی استخوان با احتیاط مصرف شود

به گزارش ایرنا از نشریه ساینتیفیک، محققان کالج سلطنتی لندن با بررسی نمونه های استخوانی 16 بیمار دریافتند داروی بیس فسفونات که به طور گسترده برای تقویت استحکام استخوان‌ها استفاده می‌شود، می تواند سبب بروز ترک‌های ریز استخوانی به نام میکروکِرَک شود. بیس فسفونات نام یک گروه دارویی است که مانع از دست‌دادن توده استخوانی می‌شود و معمولا برای کنترل پوکی استخوان تجویز می‌شود. 

محققان با بررسی نمونه های استخوان و با استفاده از تصاویر با کیفیت اشعه ایکس 16 بیمار که به نوعی از پوکی استخوان رنج می بردند دریافتند استخوان های بیمارانی که برای درمان پوکی استخوان از داروهای بیس فسفونات استفاده می‌کنند، نه تنها دارای ترک‌های ریز میکروسکوپی است، بلکه استحکام کمتری دارد. 
دکتر ریچارد ابل مدیر این پروژه تحقیقاتی معتقد است گرچه این مطالعه جامعه آماری اندکی را بررسی کرده است و هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد استفاده از این دارو زود است؛ ولی باید در تجویز و مصرف آن احتیاط کرد.
پوکی استخوان عارضه‌ای است که سبب تضعیف استخوان‌ها می‌شود و آنان را مستعد شکستگی می‌کند. در حال حاضر بیش از 200 میلیون نفر در سراسر جهان به این عارضه مبتلا هستند و بیشتر مبتلایان بیش از 65 سال سن دارند.  نتایج این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا