اختلالات خواب کودکان در سایه فناوری

کمبود خواب علاوه بر اینکه تهدید جدی برای سلامت کودکان و نوجوانان محسوب می شود، به طور مستقیم بر عملکرد آنها در مدرسه نیز تأثیر می گذارد.

بروز مشکلات روانی از جمله اضطراب و افسردگی، مبتلا شدن به ویروس های مختلف (بدلیل ضعف عمومی بدن)، چاقی و ناتوانی در کنترل احساسات از جمله جدی ترین مشکلات مرتبط با کمبود خواب در کودکان هستند.

دکتر کاترین هیل، استادیار دانشگاه ساوت هامپتون و مشاور بیمارستان کودکان ساوت هامپتون تأکید می کند: اگر همچنان به نادیده گرفتن نتایج تحقیقات درخصوص اهمیت خواب بر سلامت بدن ادامه دهیم، با چالش بسیار جدی در آینده مواجه خواهیم شد.

نتایج تحقیقات Children’s Sleep Charity انگلیس نشان می دهد، 30 درصد کودکان در دوران کودکی از اختلالات خواب رنج می برند که سالانه میلیون ها پوند هزینه درمانی به سرویس بهداشت ملی (NHS) تحمیل می کند. با افزایش استفاده از تلفن همراه و تبلت در میان کودکان، تعداد کودکان زیر 14 سال که بدلیل اختلالات خواب در بیمارستان بستری می شوند، نسبت به یک دهه گذشته حدود سه برابر افزایش پیدا کرده است.

یکی از عواملی که بر خواب کودکان تأثیر منفی می گذارد، نور آبی ساطع شده از صفحات نمایش تلفن همراه و تبلت است که میزان ترشح هورمون ملاتونین را کاهش می دهد.

ملاتونین (هورمون شب) هورمونی است که بطور طبیعی توسط غده صنوبری در مغز ترشح شده و به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن کمک می کند.

آمار NHS نشان می دهد، تنها طی یک دهه گذشته افزایش مصرف قرص ملاتونین برای کمک به درمان بی خوابی در میان کودکان و بزرگسالان زیر 55 سال حدود 10 برابر افزایش پیدا کرده و به 600 هزار نسخه در سالهاي اخير رسيده است.

به گفته محققان، اصلاح الگوی خواب از طریق اقداماتی ساده از جمله ممنوعیت استفاده کوکان از تلفن همراه و تبلت در رختخواب امکانپذیر است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا