تولد آلبرت اينشتین

 وی تحصيلات خود را در آلمان و سوئيس ادامه داد، هرچند از لحاظ يادگيری به جز در رشته رياضی، دچار مشكل بود. اينشتين در سال 1901م عضو اداره ثبت اختراعات شد و تابعيت سوئيس را پذيرفت. سال 1905 براي اينشتين سال آغاز ثمردهی مطالعات اوست. وی در اين سال چندين مقاله در رشته فيزيك ارائه داد كه هر عنوان از آن در علم فيزيك، پايه ‏گذار شيوه جديدی شدند.

اینشتين در سال 1905 تئوری خود را در نسبيت نوشت و پس از اينكه تئوري‏هاي او در عمل ثابت شد و به چاپ رسيد، شهرتش در عالم پيچيد. او كوشيد اين مسئله را به اثبات برساند كه تشعشع نور از هر سو يكسان است گرچه در نظر، جز اين مي‏نمايد. هيچ نقطه واحدی را نبايد صفر انگاشت، چون سنجش حركت به نظرِ بيننده وابسته است.

زمان نيز نسبی است چون آن هم برحسب استنباط بيننده فرق مي ‏كند. او نتايج فرضيه‏ های خود را در محاسبه قوه جاذبه و نجوم به كاربرد تا آنجا كه بيش از نيوتن به تحقيقات اين رشته كمك كرد. با به قدرت رسيدن نازي‏ها در آلمان، اينشتين راهی آمريكا شد و تابعيت آن كشور را پذيرفت و به تدريس در دانشگاه ‏های آن پرداخت.

هرچند كه در سال 1921 به پاس دست‏آوردهايش در فيزيك نظری موفق به كسب جايزه فيزيك نوبل شده بود، ولی اموال و خانه‏ اش توسط حزب نازی مصادره گرديد. انيشتين در ماه اوت 1939 در نامه ‏ای به رئيس جمهور وقت آمريكا، او را از پيشرفت‏ های آلمان در شكافتن هسته اتم آگاه نمود و اين باعث شد تا انجام تحقيقات در زمينه شكافت هسته اتم تصويب شود.

نتيجه اين اقدام، استفاده عملی از انرژی هسته‏ ای در بمب هسته‏ ای بود كه در جريان جنگ جهانی دوم، جان هزاران نفر را در هيروشيما و ناكازاكی گرفت. اينشتين از اين واقعه بسيار ناراحت شد ،چرا كه آرزو داشت انرژی هسته ‏ای در راه بهبود زندگي بشر به كار افتد؛ اما برخلاف نظرش اين آرزو هرگز به حقيقت نپيوست.

با اين حال، اينشتين تا آخرين روزهای حيات از يادآوری اين حادثه رنج مي‏برد و خود را سرزنش مي‏ كرد. آلبرت اينشتين سرانجام در 18 آوريل 1955 در 76 سالگی در آمريكا ديده از جهان فروبست.

 

منبع:راسخون

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا