پویش ملی خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی از سال آینده اجرا می شود

 به گزارش  ایرنا، دکتر شهرام رفیعی فر روز شنبه در مراسم رونمایی از نرم افزار موبایل راهنمای خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی اظهار داشت: همزمان با آغاز پویش ملی خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی در کشور، شاهد افتتاح 200 نمایشگاه خطرسنجی در همه استانها و اجرای کمپین بزرگ آموزش همگانی در زمینه سکته های قلبی و مغزی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه 76 درصد مرگ و میرهای کشور به خاطر سکته های قلبی و مغزی، انواع سرطان، دیابت و بیماری های تنفسی رخ می دهد، تصریح کرد: دلیل زیاد بودن این آمار به سبک زندگی مردم برمی گردد زیرا مردم ما کارهایی انجام می دهند که منجر به این نوع بیماری ها می شود.
رفیعی فر درباره عادت های اشتباه زندگی روزمره ایرانیان توضیح داد: مثلا مردم ما دو برابر مصرف استاندارد جهانی، نمک مصرف می کنند، سالانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار می کشند و از این طریق، 30 هزار میلیارد تومان به نظام سلامت، ضرر وارد می کنند، درصد بسیار اندکی از مردم ما روزانه تحرک کافی دارند و یا 4 وعده میوه و سبزی مصرف می کنند.
وی ضمن تاکید بر ضرورت امکان ارتباط مداوم میان کارگزاران سلامت کشور با شهروندان گفت: به منظور ارتقای سلامت و آگاهی مردم در زمینه خودمراقبتی، پیشگیری و کنترل بیماری ها تاکنون 100 اپلیکیشن موبایل با همکاری وزارت بهداشت تهیه شده که به تدریج رونمایی خواهد شد و امروز شاهد رونمایی یکی از آنها هستیم.
رفیعی فر به مردم توصیه کرد برای حفظ یا بازیابی سلامت خود از راه ایجاد تغییرات لازم در سبک زندگی شامل تغذیه سالم، تحرک فیزیکی، دوری از دخانیات و الکل اقدام کنند.
مراسم رونمایی از نرم افزار خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی امروز شنبه با حضور مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت و جمعی از فناوران حوزه های فناوری اطلاعات و علوم پزشکی برگزار شد.
نرم افزار کاربردی 'ایراپن' IRAPEN قادر به محاسبه میزان خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی در 10 سال زندگی آینده افراد است.
این نرم افزار که برای سیستم عامل اندروید و آی او اس پیاده سازی شده است، با قابلیت هایی که در اختیار کاربران قرار می دهد، ابتدا احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی را برای کاربران از طریق یک تست علمی و دقیق محاسبه می کند و سپس با توجه به نتایج به دست آمده از تست، برنامه ای اجرایی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها پیشنهاد می دهد.
براساس برنامه های طراحی شده در این نرم افزار، طیف رنگ های مشخصی شامل سبز، زرد، نارنجی و قرمز برای قلب، مشخص شده که احتمال خطر کمتر از 10 درصد در طیف سبز، احتمال خطر بین 10 تا 19 درصد در طیف زرد، احتمال خطر بین 20 تا 29 درصد در طیف نارنجی و احتمال خطر بیش از 30 درصد در طیف قرمزرنگ قرار می گیرد و پس از بررسی وضعیت فرد، دستورالعمل های مشخصی برای وی ارائه می شود تا بتواند با رعایت آنها به یک قلب سبز و سالم برسد.
ایراپن علاوه بر بخش ارزیابی سکته های قلبی و مغزی، شامل بخش های محتوایی مربوط به آموزش است که از جمله آنها می توان به پیشگیری و کنترل مصرف سیگار و دخانیات، پیشگیری و کنترل سرطان، تغذیه سالم، پیشگیری و کنترل فشار خون بالا، پیشگیری و کنترل دیابت، پیشگیری از کم تحرکی، پیشگیری و کنترل چربی بالای خون، پیشگیری و کنترل مصرف الکل، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن و پیشگیری و کنترل بیماری آسم اشاره کرد.
سرکندی، دسترسی آسان در هر زمان و مکان به نرم افزار موبایل و بهره مندی از امکانات آن به صورت آفلاین، امکان ارزیابی خطر سکته های قلبی در سنین مختلف، امکان جست و جوی سریع، امکان مشاهده محتوا به صورت مولتی مدیا (متن، عکس، فیلم، فایل صوتی) در زمینه سلامت و خودمراقبتی و امکان دریافت نوتیفیکیشن هوشمند روی موبایل به هنگام دریافت محتوای جدید را از جمله قابلیت های این نرم افزار موبایلی ذکر کرد.
این نرم افزار به همت محققان شرکت پردیس زندگی و سلامت ما، موسسه مطهر نت پارس و شرکت آوای فناوری اطلاعات سلامت، طراحی و تولید شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا