آنالیز فسیل جمجمه تیراناسوروروس

پس از پایان مطالعات نمونه دایناسور به دست آمده از غرب کانادا ، مشخص شده است که این جانور با توجه به صدمات شدید وارده برای چندین سال بیشتر به زندگی خود ادامه داده بود . دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این  تیراناسور یا تیراناسوروروس (tyrannosaurs) به احتمال زیاد در مبارزه با هم نوعان خود موفق بوده و یا به جهت هم نوع خواری  زندگی طولانی تری داشته است.

این نمونه تیراناوسور یا تیراناسوروروس که داسپلتوسور (Daspletosaurus) نیز نامیده می شود ، به طور کامل رشد نکرده بود و می توان گفت یک دایناسور نوجوان بوده است اما البته تا اندازه واقعی و طبیعی خود فاصله ای نداشته است .

پس از پایان عملیات  حفاری که منجر به کشف این فسیل شد ، دیرینه شناسان صدمات متعددی که در جمجمه و دیگر استخوان های این دایناسور باقی مانده بود ، را پیدا کردند . بسیاری از صدمات نشانگر ترمیم زخم های شدید  و بهبود شرایط بدنی این دایناسور جوان ، بوده است و در واقع به طور قطعی می توان اعلام کرد که دایناسور فوق ،  از آن صدمات جان سالم به در برده و برای چندین سال بیشتر نیز زندگی کرده بود . اگر چه صدمات وارده را نمی توان به طور مستقیم به گونه هاصی از  دایناسورها مرتبط کرد اما  محققان در این رابطه می گویند اندازه و شکل صدمات وارد شده به این دایناسور ، شبیه گاز و نیش تیراناسور ها یعنی همنوعان وی است .

پژوهشگران همچنین شواهد و مدارکی در این جمجمه فسیل شده  پیدا کردند که نشان می دهد که داسپلتوسور (Daspletosaurus) توسط یک هم نوع خود خورده شده بود .

دیوید هون (David Hone) دیرینه شناسان دانشگاه کوئین مری لندن (Queen Mary, University of London) در مصاحبه ای مطبوعاتی در این رابطه اعلام کرد : این حیوان به جهت صدمات وارده یک زندگی پر از رنج و درد را می گذرانده است .

او در ادامه اظهار داشت : به احتمال قوی این جانور یکی از همان گروه از جانورانی بوده که در طول زندگی خود درگیری های جدی با دیگر همنوعان خود پیدا می کرده است .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PeerJ به چاپ رسیده است .